Mode i förpackningar

PUBLICERAD: 29 januari 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Per-Stefan Gersbro - lowPer Stefan Gersbro

Är människan en förpackning? Vem är du och hur vill du uppfattas och vem vill du attrahera? Frågor som definitivt gäller förpackningar, men också oss själva. Eva Carlström driver företaget Rebornlifestyle AB och hon menar att vi kan se på oss själva som förpackningar.

Eva Carlström är en av föredragshållarna när Packbridge efter 3 arrangeras för första gången i Karlstad den 25 februari. Temat för denna workshop är ”Is Packaging a Fashion Industry” och vi kommer att se på hur förpackningen anpassar sig efter de trender som råder i samhället. Inom vissa områden är det glasklart att det är så, till exempel när det gäller kosmetikaförpackningar, som i många fall också blir en accessoar, men inom andra områden är det kanske inte lika självklart. En del frågetecken kommer att rätas ut denna eftermiddag.

Mart Ots kommer från Jönköpings International Business School och han kommer att se på hur exponering i butik förhåller sig till reklaminsatser. Från Rolling Optics kommer Farvash Razavi och ger exempel på hur deras avancerade, optiska 3D-material ger trendanpassade förpackningar. Hur man känner av trenderna som förpackningsdesigner ger en representant från designföretaget Motherland exempel på och från Stora Enso får vi en vinkling på temat ur en industridesigners synpunkt. Felix Helander från Packbridge kommer att ge aktuell uppdatering av förpackningsmarknaden som den ser ut idag.

Platsen för Packbridge efter 3 den 25 februari är vårt brofäste i Värmland – Dotank AB på Sommargatan 115 i Karlstad.

– Seminariet börjar klockan 15.01 och efter den avslutande paneldebatten är vi klara klockan 17.00. Som vanligt bjuder vi på lite lätt kvällsmat innan hemresan. Varmt välkomna hälsar Per-Stefan Gersbro, VD i Packbridge

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx