Mattias Philipsson utsedd till ordförande för Delegationen för cirkulär ekonomi

PUBLICERAD: 7 mars 2024
UPPDATERAD: 7 mars
Det svenska näringslivet kan spela en nyckelroll i omställningen till cirkulär ekonomi, slår Mattias Philipsson fast.

Den 6 mars presenterade miljö- och klimatminister Romina Pourmokhtari Svensk Plaståtervinnings vd, Mattias Philipsson, som ny ordförande för Delegationen för cirkulär ekonomi. Delegationen är regeringens rådgivande organ för ökad cirkularitet i samhället, med fokus på näringslivet. Vice ordförande blir Myrornas vd Caroline Andermatt.

Delegationen för cirkulär ekonomi är ett rådgivande organ till regeringen som ska bidra till näringslivets omställning till en cirkulär ekonomi. Med de här förändringarna tydliggör regeringen att Delegationen går mot att bli helt näringslivsbaserad, där företagsrepresentanter kan inspirera och lära sig av varandra.

– Både Mattias Philipsson och Caroline Andermatt är erfarna ledare, som framgångsrikt har nyttjat sig av cirkularitet inom industrin respektive detaljhandeln. Delegationen för cirkulär ekonomi har i uppdrag att vara en katalysator för det svenska näringslivets utveckling av lönsamma cirkulära lösningar. Den cirkulära ekonomin är central för att Sverige ska kunna ställa om hela vägen ner till nettonoll till år 2045, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Mattias Philipsson är hedrad över utnämningen, och hoppas kunna driva på för en snabbare omställning mot cirkularitet.

— Idag står den linjära ekonomin för hälften av jordens klimatutsläpp. Omställningen till en cirkulär ekonomi måste därför ske snabbt. Det svenska näringslivet kan spela en nyckelroll i denna omställning vilket gör att jag ser stora möjligheter för landets företag. Delegationens viktigaste uppgifter blir därför att undanröja hinder och visa på goda inspirerande exempel, säger han.

I Delegationen för cirkulär ekonomin ingår följande ledamöter:

Mattias Philipsson, vd Svensk Plaståtervinning, Caroline Andermatt, vd Myrorna, Mattias Lindahl, professor, Linköpings Universitet, Anna Graf, hållbarhetschef hos White Arkitekter, Tony Clark, vd Avfall Sverige, Fredrika Klarén, hållbarhetschef, Polestar.

 

Läs vidare

Dow och Procter & Gamble utvecklar ny återvinningsteknik

Dow och Procter & Gamble Company har tecknat ett utvecklingsavtal (JDA) för att skapa en ny återvinningsteknik.
Avfallx

Mindre CO2 när Coop byter från glas till plast i sillburkarna

En av årets stora mathelger är runt knuten. Två av Coops sillnyheter för året kommer i plastburkar – en förändring som nu ska appliceras på all Coop sill i glasburk.
Coop sillx

Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året

Trenden att ersätta plastförpackningar med förpackningar som kombinerar papper och plast fortsätter bland varumärkesägare med den tveksamma motiveringen att det är bättre för miljön.
Arlax

Framgång i forskning om återvinningsbara flexibla barriärförpackningar

Forskningsprojektet Circ Pack är avslutat efter drygt två år. Projektets syfte var att samla värdekedjan för att undersöka hur flexibla barriärförpackningar, som ofta används för livsmedel, ska kunna återvinnas. Tack vare projektet finns nu en framkomlig väg mot återvinningsbarhet för förpackningarna.
Filmx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax