Lyxigt bubbel möter unik gatukonst!

PUBLICERAD: 14 augusti 2024
UPPDATERAD: 15 augusti
Shora Dehnavi föreläser på Packaging Plaza på Scanpack . Foto: Scanpack

Konstnären Shora Dehnavis första möte med förpackningsdesign utmynnade i samarbetet med Alexandre Bonnet, där lyxig champagne förpackats i ”stökig” graffiti. Att som storskalig muralmålare i stället arbeta småskaligt och med förpackningars olika material och unika egenskaper, ser Shora som ett stycke spännande vetenskap.

I mötet med en champagneförpackning klädd i graffiti, placerad bland andra lyxiga förpackningar i sobert svart med guldtunga detaljer, är det nära nog omöjligt att inte stanna upp. Och bara den som haft turen att stöta på konstnären Shora Dehnavi och hennes samarbete med Alexandre Bonnets champagneförpackningar, kan intyga att det sprakar av kontrastrik dynamik, energi och livfullhet.

Shora, som kommer att prata på scenen på Scanpacks nya jubileumsområde Packaging Plaza, är en nykomling i förpackningsbranschen. Hon är Stockholmstjejen med en bakgrund inom gatukonst och muralmålning, som under åren har utvecklat en lika djärv som estetisk abstrakt stil, unikt paketerad och med ett tydligt signum. Via muralmålningar och graffiti – som numer ses som en högst etablerad konstform – kommunicerar Shora om staden och dess baksidor, fri för betraktaren att tolka.

Från storskaligt till småskaligt

Shoras konst har genom åren blivit en del av Stockholms gatulandskap. Kanske är ändå muralmålningen i Gävle, som hon skapade när hon gravid i sjätte månaden stod högt upp i en skylift, den som hon är mest stolt över. Det var en mäktig känsla, snarare än att muralen mer än någon annan hon gjort utmärker sig ur ett rent konstnärligt perspektiv.

I klass med minnesvärda arbeten, finns det lika aktuella som första uppdraget inom förpackningsbranschen – en champagneförpackning till Alexandre Bonnet sett som ett okonventionellt möte, där ”stökig” graffiti möter uppklädd champagne.

– Det var stort att gå från att arbeta med en muralmålning till småskaligt i digital form, säger Shora och fyller i att hon som muralmålare sällan behöver ta hänsyn till annat än underlaget. Att tänka från det storskaliga till att sitta med en produkt i knät, var en resa.

Ödmjukhet kring materialegenskaper

Utmaningarna i att ge sig ut på okänd mark, på ett kul sätt, var flera.

– Jag kommer från ett annat håll och har inte materialkännedom på det skolade viset. För vad händer exempelvis med ett glansigt material när man målar på det? Och jag behövde ta höjd för vad som till exempel förändras med färgmättnad i tryck.

Att förpackningsindustrin är ett stycke vetenskap när det kommer till materialens unika egenskaper gör henne ödmjuk. Att måla mural är helt enkelt mer förutsägbart kunskapsmässigt, förpackningar är något helt annat och mer komplicerat.

– Visionen till champagneförpackningen bygger naturligtvis på att klämma, känna och betrakta. Som hur bubblor i en champagne beter sig och hur färgen på drycken ser ut, säger Shora.

Den fria tolkningen av detta, och resultatet, beskriver hon själv som bubblor i ganska nervösa linjer och former som stiger upp mot ytan. Och får hon säga det själv tycker hon att uttrycket på hennes designade förpackningar för Bonnet passar utmärkt till det reglerade och städade innehållet.

– Det håller ihop och känns väldigt äkta, precis som innehållet.

Sa klick vid första mötet

Visst var Shora barnet som satt på fritids med pärlplattan framför att göra annat, och ganska givet har hon hela livet målat och skapat, kanske mer än många andra barn. Att hon från detta naivistiska sökte sig till sprayburken har sin egen historia:

– Jag började med graffitin efter att jag gått på ett seminarium om Stockholms stads dåvarande nolltoleranspolicy som i princip innebar censur mot en hel kulturyttring. Det var så jag började engagera mig i Graffittifrämjandet, så pass att jag snart blev ordförande i föreningen. Jag hade inte sprejat alls tidigare och tänkte att nu behövde jag kunna det jag företrädde. Första gången, det var en oerhörd känsla. Det bara klickade mellan mig och färgburkarna.

Ser en förpackningstrend

Samarbetet med Bonnet har definitivt gett mersmak. Nu sitter Shora som bäst och formger ett återvinningskärl för en annan uppdragsgivare. Och visst finns det spaningar på framtiden inom förpackningsbranschen som gör henne öppen och positiv.

– Jag anar trender från minimalism till mer detaljer där det finns ett större utrymme för uttryck. Att man förmedlar mer på förpackningar, inte mindre. Kanske har jag blivit mer medveten om området sedan jag själv fick chansen att designa, men jag upplever en större omtanke i processen den senaste tiden, säger Shora och beskriver hur hon numera kan fastna vid en butikshylla och bli stående för att läsa en liten hälsning på en förpacknings baksida:

– Eller kul fakta placerat på ett outnyttjat ställe, som på ett inspirerande vis utmanar mig som betraktare att utforska. Det vill jag gärna se mer av, avslutar Shora Dehnavi.

Shora Dehnavi föreläser på Packaging Plaza på Scanpack den 23 oktober kl 15.

Läs mer och köp biljetter på Scanpacks hemsida.

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Packnews nummer 5 - gratisläsning om vad som hände på Scanpack

Packnews nummer 5 i år är en annorlunda utgåva ur två aspekter. Dels finns tidningen bara i digitalt format, öppen för alla att läsa utan kostnad, dels handlar den enbart om vad som hände på Scanpack 2024 och vilka som vann och vilka som inte hade samma framgång i Packnorth Award. Du får hela 75 sidor läsning om detta.
Packnews-5_24-mailchimp-header
Packnews nummer 5 – gratisläsning om vad som hände på Scanpack

Ökad hållbarhet via absorberare

Det pratas mycket hållbarhet i branschen nu för tiden. Du handlar det mest om att materialminimera, gå mot monomaterial eller designa rätt. Ett sätt att göra en produkt mer hållbar är att använda fuktabsorberare. Företaget Super Dry hade ett par nyheter på det området i sin monter på Scanpack.
Super Dryx
Ökad hållbarhet via absorberare

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax
Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared
Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde