Lush satsar på POP

PUBLICERAD: 2 maj 2024
UPPDATERAD: 2 maj
Pressbild

Nyligen berättade vi om Treforms framgångsrika tester med Prevented Ocean Plastic, nu går det brittiska kosmetikaföretaget Lush ett steg längre och startar kommersiell användning av materialet.

Prevented Ocean Plastic är ett företag som samlar in plast från stränderna, innan det hunnit ut i havsvattnet. Material som hamnat i havet får ofta sämre egenskaper, men det som tas på stränderna fungerar bra som återvunnet material.
Lush har under lång tid använt enbart återvunnen PET i sina transparenta flaskor. Tillsammans med förpackningstillverkaren Spectra Packaging introducerar man nu POP-plasten i flaskor med volymerna 100, 250 och 500 milliliter. Lush fabriker i Tyskland och Kroatien gör samma sak och på tur står produktionsenheterna i USA och Japan. Enlitersflaskorna är fortfarande i en övergångsfas men kommer att introduceras senare i år.

Den insamlade plasten kommer från ett område på 50 kilometer strand eller större vattenvägar i Indonesien. Indonesien har identifierats som ett riskområde då landet saknar infrastruktur för avfallshantering och återvinning.
POP-programmet har en rigorös uppsättning etiska principer, inspirerade av Ethical Trading Initiative, en allians av företag, fackföreningar och icke-statliga organisationer som främjar arbetarnas rätt över hela världen. POP-programmet har skapat en leverantörskedja för återvunnen plast med hög spårbarhet, materialen kan spåras ända ner till de samhällen de kommer från, till sorterings- och återvinningscentraler där den bearbetas. Enligt Lush förhindrar POP att över 1000 ton plast hamnar i havet varje månad.

Lush har annars en historia av att utveckla förpackningsfria produkter, ”nakna produkter” som till exempel schampokakan, badbomben och förpackningsfria badskum. Under år 2023 tillverkade företaget 2 712 842 förpackningsfria produkter globalt vilket innebar att man undvek att använda 8 138 526 flaskor av plast.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Den europeiska industrin för papperssäckar och säckkraftpapper har påbörjat en resa för att utveckla en färdplan mot nettonoll till år 2050. Det nuvarande fokuset ligger på att identifiera de största bidragsgivarna till branschens koldioxidavtryck och nyckelområden för avkarbonisering.
EUROSAC_The Future-
Den europeiska papperssäckindustrin siktar mot nettonoll år 2050

Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals på väg att lansera unik förpackningsteknik

Företagen Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals kunde på K 2025 i Düsseldorf visa en lösning för livsmedelsförpackningar som tidigare ansetts vara omöjlig att nå. Än är man inte riktigt framme, men det är nära. 
1761649472958
Bobst, Brückner och Mitsui Chemicals på väg att lansera unik förpackningsteknik

Bakterier omvandlar socker från matavfall till PHA-bioplast

Ett forskarteam vid australiensiska Monash University har med hjälp av jordlevande bakterier kunnat omvandla socker från matavfall till komposterbara bioplaster, lämpliga till bland annat livsmedelsförpackningar.
socker-pha-AUS-toppx
Bakterier omvandlar socker från matavfall till PHA-bioplast