Lexit blir skandinavisk distributör för märkning och spårbarhet

PUBLICERAD: 24 februari 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Sjur Skjæveland, vd för Lexit Group-koncernen. Foto: PRessbild

Lexit Group har ingått avtal med Markem-Imaje (MI) om att ta över distributionen av deras produkter och lösningar för bläckmärkning och spårbarhet.

Avtalet mellan parterna gäller i Skandinavien och innebär att Lexit även tar över organisationen av Markem-Imaje (MI) i Skandinavien.

MI är en global leverantörer av utrustning och lösningar för märkning och spårbarhet. Tidigare har bolaget haft egen distribution i Norge, Sverige och Danmark Bolaget har hittills haft en egen distribution i Skandinavien. Nu har de alltså valt att lägga över ansvaret på Lexit som lokal partner. Lexit blir ensam distributör för MI och överlåtelsen är planerad att ske från och med 1 april i år.

Bred portfölj inom bläckmärkning

Enligt Lexit innebär det ingångna avtalet att de blir betydligt större med starkare kundrelationer, men också att de kan driva innovativa projekt och få ökad försäljning.

Förutom att de får en bredare produktportfölj, bland annat inom bläckmärkning, knyter de också till sig en grupp medarbetare med stor yrkeskunskap – på utrustning och mjukvara – inom försäljning, projektplanering, tekniska tjänster och i viktiga supportfunktioner, skriver företaget i ett pressmeddelande.

– Kundnärhet har varit det viktigaste temat i samtalen med MI. Som lokal partner ska vi kunna möta våra kunders behov ännu bättre och även använda vår infrastruktur för att hålla det lokala lagret av delar och förbrukningsvaror. Tillsammans med MI kommer vi att leverera ambitiösa planer i framtiden, säger Sjur Skjæveland, vd för Lexit Group-koncernen.

Integreras nästa år

Under nästa år kommer MI:s verksamhet att integreras med Lexits befintliga verksamhet.

– Vi ser fram emot att välkomna många nya medarbetare och vi är övertygade om att detta övertagande kommer att innebära en ytterligare förstärkning av Lexit och vår förmåga att hjälpa våra kunder.

 

Läs vidare

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.