Långsiktigt tänk hos Antalis
– satsar alltmer på förpackningar

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Antalis satsar fortsatt på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom. Allt enligt kommersiellt ansvarige Jonas Palmgren.

Mitt under besvärliga tider har Antalis fått ny huvudägare och därmed gott hopp för framtiden. Detta trots att pappersförsäljningen har dippat rejält i år. Vi har pratat med Jonas Palmgren om marknaden och framtiden.

Jonas Palmgren har levt många år i pappersvärlden. I dag är han kommersiellt ansvarig  för Antalis i Sverige och följer de olika marknaderna på dagsnivå. Han berättar att andra kvartalet i år var besvärligt, när pappersförbrukningen i Sverige sjönk med runt 40 procent. Sedan har det lättat men bedömningen är ändå att det under årets sista kvartal kommer att vara 15-20 procent ner jämfört med ett år tidigare.

– För oss på Antalis har det varit både lättnad och bekymmer. Vår huvudägare har varit franska Sequana. De gick i konkurs 2019, så även om Antalis hela tiden varit lönsamt, så har vi styrts av konkursförvaltare. Därför var lättnaden stor när japanska KPP gick in och köpte tre fjärdedelar av Antalis. Nu har vi fått en långsiktig ägare med en stabil ekonomi, konstaterar Jonas Palmgren.

 

Kom in i fel fas

Antalis kom annars in i corona med helt fel fas. I början av året strejkade de finska pappersbruken och det var svårt att få fram papper. Därför lade Antalis rejäla beställningar på bruk nere i Europa. Detta levererades sedan under andra kvartalet, samtidigt som marknaden tvärnitade.

– Efter första kvartalet hade marknaden minskat 11 procent. Slår man ihop hela första halvåret i år, så var minskningen 27 procent. Det berättar hur hård inbromsningen var under andra kvartalet. Kontorssidan minskade även de men där ligger marknaden mer i en nivå av minus 15 procent.

Siffrorna för tredje kvartalet har inte kommit ännu, men alla räknar med att de är något bättre än andra kvartalet och för tredje kvartalet beräknas tappet bli runt 25 procent. Men de procenten riskerar å andra sidan att bli borta permanent. Kommer man att kompensera sig med prisökningar?

– Det är de stora bruken som styr prissättningen. Jag tror inte vi ska räkna med en större prishöjning. Även om det nu försvinner bruk på löpande band, så finns det fortfarande en överkapacitet i Europa som helhet.

 

Bättre för Viscom

Även Antalis affärsområde Viscom (visuell kommunikation) hade ett tufft andra kvartal. Då hade första kvartalet ändå varit väldigt bra. Men de traditionella Viscom kunderna inom sport, mässor och event har alla lyst med sin frånvaro. Visst har man kunnat trycka klistermärken och skära plexiglas till butiker, men det kan ju aldrig kompensera det stora tappet.

– Ingen har vågat investera. Det finns maskininvesteringar som vi diskuterade med kunder i början av året, men som bara skjuts på framtiden. Vi utnyttjar tiden till att stärka vår kompetens och vässa vårt erbjudande i form av material. Vi har nu ett bra lager med vinyler och andra material.

 

Packaging

Förpackning är det område som påverkats minst av corona.

– Det har gått bra och går fortsatt bra för oss, säger Jonas Palmgren och fortsätter:

– Men även här varierar det. Vi har kunder som har fördubblat sin produktion, beroende på att de arbetar med exempelvis livsmedel eller e-handel. Sedan har vi andra, som arbetar med industriförpackningar, där det varit mer stilla.

– Men vi ökar vårt sortiment, anställer mer personal och blir fler som dedikerat arbetar med vår förpackningsdel. På sikt tror vi på Viscom men när det gäller förpackning, så ser vi tillväxt här och nu. Och sett till hela Europa så är Antalis den största förpackningsgrossisten.

Jonas Palmgren konkluderar med att säga att Antalis fortsatt satsar på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Canon vill få en djupare förståelse för var tryckbranschen är på väg. De sökte sig utanför industrin och fann en rad experter som gav insikt om framtida konsumentbeteenden, trender och samhällsförändringar som kommer påverka tryckta medier. Det berättade de om på konferensen Print Matters i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Två nya skrivare i Techprints sortiment

Helsingborgsföretaget Techprint har lanserat två nya skrivare, QL-435 och AJ-800, för etikett- och förpackningstryck.
NYHET AJ-800 med produktx
Två nya skrivare i Techprints sortiment

Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Företaget Glenntex i Göteborg forskar inom området grafenförstärkta kompositer och har i tester kunnat minska behovet av plast i förpackningar radikalt.
grafenx
Grafen kan minska behovet av plast i förpackningar radikalt

Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre

Sarah Schumacher hjälper tryckföretag att locka nya generationer till tryckvärlden. Det handlar om hur bolagen kommunicerar, att stärka kunskapen om branschen men också om att samarbeta mer med utbildningarna. På konferensen Print Matters i Zürich nyligen berättade hon om hur hon ser på problemet.
Sarah-Schumacherx
Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre