Långsiktigt tänk hos Antalis
– satsar alltmer på förpackningar

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Antalis satsar fortsatt på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom. Allt enligt kommersiellt ansvarige Jonas Palmgren.

Mitt under besvärliga tider har Antalis fått ny huvudägare och därmed gott hopp för framtiden. Detta trots att pappersförsäljningen har dippat rejält i år. Vi har pratat med Jonas Palmgren om marknaden och framtiden.

Jonas Palmgren har levt många år i pappersvärlden. I dag är han kommersiellt ansvarig  för Antalis i Sverige och följer de olika marknaderna på dagsnivå. Han berättar att andra kvartalet i år var besvärligt, när pappersförbrukningen i Sverige sjönk med runt 40 procent. Sedan har det lättat men bedömningen är ändå att det under årets sista kvartal kommer att vara 15-20 procent ner jämfört med ett år tidigare.

– För oss på Antalis har det varit både lättnad och bekymmer. Vår huvudägare har varit franska Sequana. De gick i konkurs 2019, så även om Antalis hela tiden varit lönsamt, så har vi styrts av konkursförvaltare. Därför var lättnaden stor när japanska KPP gick in och köpte tre fjärdedelar av Antalis. Nu har vi fått en långsiktig ägare med en stabil ekonomi, konstaterar Jonas Palmgren.

 

Kom in i fel fas

Antalis kom annars in i corona med helt fel fas. I början av året strejkade de finska pappersbruken och det var svårt att få fram papper. Därför lade Antalis rejäla beställningar på bruk nere i Europa. Detta levererades sedan under andra kvartalet, samtidigt som marknaden tvärnitade.

– Efter första kvartalet hade marknaden minskat 11 procent. Slår man ihop hela första halvåret i år, så var minskningen 27 procent. Det berättar hur hård inbromsningen var under andra kvartalet. Kontorssidan minskade även de men där ligger marknaden mer i en nivå av minus 15 procent.

Siffrorna för tredje kvartalet har inte kommit ännu, men alla räknar med att de är något bättre än andra kvartalet och för tredje kvartalet beräknas tappet bli runt 25 procent. Men de procenten riskerar å andra sidan att bli borta permanent. Kommer man att kompensera sig med prisökningar?

– Det är de stora bruken som styr prissättningen. Jag tror inte vi ska räkna med en större prishöjning. Även om det nu försvinner bruk på löpande band, så finns det fortfarande en överkapacitet i Europa som helhet.

 

Bättre för Viscom

Även Antalis affärsområde Viscom (visuell kommunikation) hade ett tufft andra kvartal. Då hade första kvartalet ändå varit väldigt bra. Men de traditionella Viscom kunderna inom sport, mässor och event har alla lyst med sin frånvaro. Visst har man kunnat trycka klistermärken och skära plexiglas till butiker, men det kan ju aldrig kompensera det stora tappet.

– Ingen har vågat investera. Det finns maskininvesteringar som vi diskuterade med kunder i början av året, men som bara skjuts på framtiden. Vi utnyttjar tiden till att stärka vår kompetens och vässa vårt erbjudande i form av material. Vi har nu ett bra lager med vinyler och andra material.

 

Packaging

Förpackning är det område som påverkats minst av corona.

– Det har gått bra och går fortsatt bra för oss, säger Jonas Palmgren och fortsätter:

– Men även här varierar det. Vi har kunder som har fördubblat sin produktion, beroende på att de arbetar med exempelvis livsmedel eller e-handel. Sedan har vi andra, som arbetar med industriförpackningar, där det varit mer stilla.

– Men vi ökar vårt sortiment, anställer mer personal och blir fler som dedikerat arbetar med vår förpackningsdel. På sikt tror vi på Viscom men när det gäller förpackning, så ser vi tillväxt här och nu. Och sett till hela Europa så är Antalis den största förpackningsgrossisten.

Jonas Palmgren konkluderar med att säga att Antalis fortsatt satsar på att vara marknadsledande inom finpapper samtidigt som de satsar alltmer på förpackning och Viscom.

Läs vidare

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx