En ny undersökning från Sveriges Bryggerier visar att svenskarna föredrar att köpa öl på flaska för smakens skull, men burken är populär av praktiska skäl. Nära fyra av tio tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga, samtidigt svarar lika många att de inte bryr sig om förpackningens miljöpåverkan.
Sveriges Bryggerier har genomfört en undersökning med hjälp av Novus för att få insikter om svenska konsumenters attityder till ölförpackningar och deras miljöpåverkan. Bland annat visar studien att konsumenterna köper öl på flaska för att man tycker att det är godare, däremot köper man öl på burk av praktiska skäl.
Undersökningen visar däremot att miljöpåverkan just nu inte har någon större inverkan på inköpsbesluten för konsumenter. Fyrtio procent av de tillfrågade uppgav att förpackningens miljöpåverkan inte alls påverkar deras val när de köper öl. Nitton procent av de tillfrågade uppgav att förpackningarnas miljöpåverkan har en betydande inverkan på deras beslutsfattande. Men kunskapen om vilka förpackningar som är miljövänliga saknas.
– Det finns en förpackning för varje tillfälle. De fyller olika funktioner. Samtidigt jobbar bryggerierna hårt för att minska klimatavtrycket på alla förpackningar. Vi behöver också öka konsumenternas kunskap om vilka förpackningar som är bäst för miljön, så att fler kan göra hållbara val, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Flest föredrar returglasflaska
Undersökningen visar att nästan fyra av tio (trettioåtta procent) tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga. Glasflaska av returglas (trettionio procent) tros vara den mest miljövänliga förpackningen, och det är också den förpackning som flest föredrar (trettiofem procent) enligt undersökningen. Dock stämmer inte denna preferens överens med faktisk försäljning då engångsglasflaskan har dubbelt så stor försäljning som returglasflaskan. Den mest klimatsmarta ölförpackningen är aluminiumburken. Det är också den förpackning som dominerar marknaden med en andel på sjuttioen procent av ölvolymerna.
– Det är glädjande att konsumenterna faktiskt säger sig vilja handla klimatsmart. Det ger signaler till branschen att fortsätta ställa om till miljösmartare förpackningar, säger Anna-Karin Fondberg.
Reds. anm. Flera studier visar att PET-förpackningar har en mycket bätte miljöprofil än aluminiumburkar. Det goda resulatet i den här undersökningen baseras troligen på att burkar har en hög återvinningsgrad men det har å andra sidan PET-flaskor också.