Låg kunskap om förpackningens miljöpåverkan bland svenska öldrickare

PUBLICERAD: 9 oktober 2024
UPPDATERAD: 9 oktober

En ny undersökning från Sveriges Bryggerier visar att svenskarna föredrar att köpa öl på flaska för smakens skull, men burken är populär av praktiska skäl. Nära fyra av tio tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga, samtidigt svarar lika många att de inte bryr sig om förpackningens miljöpåverkan.

Sveriges Bryggerier har genomfört en undersökning med hjälp av Novus för att få insikter om svenska konsumenters attityder till ölförpackningar och deras miljöpåverkan. Bland annat visar studien att konsumenterna köper öl på flaska för att man tycker att det är godare, däremot köper man öl på burk av praktiska skäl.

Undersökningen visar däremot att miljöpåverkan just nu inte har någon större inverkan på inköpsbesluten för konsumenter. Fyrtio procent av de tillfrågade uppgav att förpackningens miljöpåverkan inte alls påverkar deras val när de köper öl. Nitton procent av de tillfrågade uppgav att förpackningarnas miljöpåverkan har en betydande inverkan på deras beslutsfattande. Men kunskapen om vilka förpackningar som är miljövänliga saknas.

– Det finns en förpackning för varje tillfälle. De fyller olika funktioner. Samtidigt jobbar bryggerierna hårt för att minska klimatavtrycket på alla förpackningar. Vi behöver också öka konsumenternas kunskap om vilka förpackningar som är bäst för miljön, så att fler kan göra hållbara val, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Flest föredrar returglasflaska

Undersökningen visar att nästan fyra av tio (trettioåtta procent) tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga. Glasflaska av returglas (trettionio procent) tros vara den mest miljövänliga förpackningen, och det är också den förpackning som flest föredrar (trettiofem procent) enligt undersökningen. Dock stämmer inte denna preferens överens med faktisk försäljning då engångsglasflaskan har dubbelt så stor försäljning som returglasflaskan. Den mest klimatsmarta ölförpackningen är aluminiumburken. Det är också den förpackning som dominerar marknaden med en andel på sjuttioen procent av ölvolymerna.

– Det är glädjande att konsumenterna faktiskt säger sig vilja handla klimatsmart. Det ger signaler till branschen att fortsätta ställa om till miljösmartare förpackningar, säger Anna-Karin Fondberg.

Reds. anm. Flera studier visar att PET-förpackningar har en mycket bätte miljöprofil än aluminiumburkar. Det goda resulatet i den här undersökningen baseras troligen på att burkar har en hög återvinningsgrad men det har å andra sidan PET-flaskor också.

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

En ny version av Starbucks ikoniska vita kopp har i dagarna lanserats i Europa. Efter mycket forskning och utveckling har Starbucks nu en mugg där plastlinern ersatts med en mineralcoating. Engångslocken i plast har också ersatts med fiberalternativ, belagda med samma mineralbaserade material. Den nya muggen är certifierad som hemmakomposterbar och i stor utsträckning återvinningsbar.
astar
Starbucks lanserar plastfria kaffemuggar

Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

Stiftelsen Håll Sverige Rent står inför en avgörande fråga, vem ska betala för arbetet med att forma normer och beteenden gällande nedskräpning i samhället? Den statliga finansieringen har helt försvunnit, producenterna av engångsplastprodukter får delvis ta kostnaden om bidraget blir noll kronor, men kanske kan klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) ändra på det i vårbudgeten. Det skriver Håll Sverige Rents vd Johanna Ragnartz i det här debattinlägget.
Johannax
Håll Sverige Rent undrar vem som ska jobba mot nedskräpning nu

DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Schweiziska DePoly inviger i sommar en demoanläggning med en kapacitet på 500 ton per år för att ge gårdagens plast ett nytt syfte, samtidigt som de säkrar 23 miljoner dollar från sponsorer.
depoly1
DePoly i Schweiz etablerar demoanläggning för unik återvinning av PET- och polyesteravfall

Hämnas vi på lagen om fastsatta förslutningar?

Det är många som retar sig på kravet att förslutningarna av plast ska sitta fast på förpackningen, ett EU-beslut som förväntas minska nedskräpningen i naturen. I Håll Sverige Rents nationella skräpmätning verkar det som att resultatet blivit tvärt om.
Tethered_caps_survey_Sidel_01
Hämnas vi på lagen om fastsatta förslutningar?