Låg kunskap om förpackningens miljöpåverkan bland svenska öldrickare

PUBLICERAD: 9 oktober 2024
UPPDATERAD: 9 oktober

En ny undersökning från Sveriges Bryggerier visar att svenskarna föredrar att köpa öl på flaska för smakens skull, men burken är populär av praktiska skäl. Nära fyra av tio tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga, samtidigt svarar lika många att de inte bryr sig om förpackningens miljöpåverkan.

Sveriges Bryggerier har genomfört en undersökning med hjälp av Novus för att få insikter om svenska konsumenters attityder till ölförpackningar och deras miljöpåverkan. Bland annat visar studien att konsumenterna köper öl på flaska för att man tycker att det är godare, däremot köper man öl på burk av praktiska skäl.

Undersökningen visar däremot att miljöpåverkan just nu inte har någon större inverkan på inköpsbesluten för konsumenter. Fyrtio procent av de tillfrågade uppgav att förpackningens miljöpåverkan inte alls påverkar deras val när de köper öl. Nitton procent av de tillfrågade uppgav att förpackningarnas miljöpåverkan har en betydande inverkan på deras beslutsfattande. Men kunskapen om vilka förpackningar som är miljövänliga saknas.

– Det finns en förpackning för varje tillfälle. De fyller olika funktioner. Samtidigt jobbar bryggerierna hårt för att minska klimatavtrycket på alla förpackningar. Vi behöver också öka konsumenternas kunskap om vilka förpackningar som är bäst för miljön, så att fler kan göra hållbara val, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Flest föredrar returglasflaska

Undersökningen visar att nästan fyra av tio (trettioåtta procent) tycker det är svårt att veta vilka förpackningar som är mest miljövänliga. Glasflaska av returglas (trettionio procent) tros vara den mest miljövänliga förpackningen, och det är också den förpackning som flest föredrar (trettiofem procent) enligt undersökningen. Dock stämmer inte denna preferens överens med faktisk försäljning då engångsglasflaskan har dubbelt så stor försäljning som returglasflaskan. Den mest klimatsmarta ölförpackningen är aluminiumburken. Det är också den förpackning som dominerar marknaden med en andel på sjuttioen procent av ölvolymerna.

– Det är glädjande att konsumenterna faktiskt säger sig vilja handla klimatsmart. Det ger signaler till branschen att fortsätta ställa om till miljösmartare förpackningar, säger Anna-Karin Fondberg.

Reds. anm. Flera studier visar att PET-förpackningar har en mycket bätte miljöprofil än aluminiumburkar. Det goda resulatet i den här undersökningen baseras troligen på att burkar har en hög återvinningsgrad men det har å andra sidan PET-flaskor också.

 

Läs vidare

Duni Group lanserar verktyg för att spåra förpackningars koldioxidavtryck

Duni Group lanserar nu en  verifierad koldioxidavtryckskalkylator, i syfte att mäta klimatpåverkan av sina förpackningsprodukter. Beräkningsmodellen, som har validerats av Carbon Trust enligt ISO 14067:2018, gör det möjligt för företaget att erbjuda tillförlitliga och exakta data om produkternas klimatpåverkan under hela livscykeln.
Duni Group-KairitKuusikx

Stor skillnad i klimatnytta mellan återvinningsmetoder för plast

Ny forskning avslöjar stora skillnader i klimatnytta mellan olika sätt att återvinna plastförpackningar. Så kallad downcyling har enligt studien nästan lika stor klimatpåverkan som att bränna plasten.
Plaståtervinningx

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.