The Body Shop International presenterar ett nytt globalt initiativ: att minska mängden oljebaserade plastförpackningar med 70 % till 2020. Initiativet gör det möjligt för det etiska skönhetsföretaget att utforska ett flertal nya partnerskap, inom den akademiska, tekniska och forskningsvärlden, för att bana väg för nya förpackningslösningar. Det inkluderar nya strategier för produktförpackningar, produktdesign och förlängning av produkters livscykel.
– The Body Shop är ett företag som har gått i täten för annorlunda tankesätt. Det är ett arv vi är otroligt stolta över. Nu går vi till handling för att minska vår påverkan på planeten genom att radikalt tänka om när det handlar om att sälja och köpa kosmetika, och när det handlar om hur våra kunder använder produkterna. Vi bjuder in globala experter att stödja oss i arbetet med att nå vårt mål på resan – en resa som ska se till att 70 % av våra produktförpackningar är fria från oljebaserad plast år 2020, säger Christopher Davis, International Director of Corporate Social Responsibility på The Body Shop International.
Som ett första steg i det här initiativet har The Body Shop ingått i samarbete med Newlight Technologies i Kalifornien, för att introducera AirCarbon som förpackningsmaterial.
AirCarbon är ett termoplastiskt material som beter sig på samma sätt som traditionell plastmaterial till produktförpackningar, men är inte baserad på olja. Istället är det här innovativa materialet baserat på metangas och koldioxid som annars skulle släppas ut i atmosfären som växthusgaser. Metoden tar alltså växthusgaser ur atmosfären och hjälper till att behålla oljan i marken. Produktionen av AirCarbon sker med en process som ger mer än nio gånger så hög avkastning som tidigare tekniker, och ger en lösning som ersätter olja. The Body Shop är det första företaget att använda AirCarbon storskaligt inom skönhetsindustrin.
– Vi är stolta över att arbeta med The Body Shop för att hjälpa dem att ersätta oljebaserade plaster med AirCarbon och använda tillvaratagen koldioxid som en källa till något gott, säger Mark Herrema, CEO på Newlight Technologies.
– Vi hoppas att effekten av vårt forsknings-samarbete med Newlight kan ge stöd till den här globala industrin att öka resurseffektiviteten när det handlar om produktförpackningar, och ge marknaderna tillgång till nya sätt att köpa och använda The Body Shops produkter och tjänster, och dessutom öka det uppfattade värdet av förpackningar och material, kommenterar Christopher Davis.