Introducerar fossilfria förpackningar

PUBLICERAD: 8 februari 2016
UPPDATERAD: 24 januari
Body Shop

The Body Shop International presenterar ett nytt globalt initiativ: att minska mängden oljebaserade plastförpackningar med 70 % till 2020. Initiativet gör det möjligt för det etiska skönhetsföretaget att utforska ett flertal nya partnerskap, inom den akademiska, tekniska och forskningsvärlden, för att bana väg för nya förpackningslösningar. Det inkluderar nya strategier för produktförpackningar, produktdesign och förlängning av produkters livscykel.

– The Body Shop är ett företag som har gått i täten för annorlunda tankesätt. Det är ett arv vi är otroligt stolta över. Nu går vi till handling för att minska vår påverkan på planeten genom att radikalt tänka om när det handlar om att sälja och köpa kosmetika, och när det handlar om hur våra kunder använder produkterna. Vi bjuder in globala experter att stödja oss i arbetet med att nå vårt mål på resan – en resa som ska se till att 70 % av våra produktförpackningar är fria från oljebaserad plast år 2020, säger Christopher Davis, International Director of Corporate Social Responsibility på The Body Shop International.

Som ett första steg i det här initiativet har The Body Shop ingått i samarbete med Newlight Technologies i Kalifornien, för att introducera AirCarbon som förpackningsmaterial.

AirCarbon är ett termoplastiskt material som beter sig på samma sätt som traditionell plastmaterial till produktförpackningar, men är inte baserad på olja. Istället är det här innovativa materialet baserat på metangas och koldioxid som annars skulle släppas ut i atmosfären som växthusgaser. Metoden tar alltså växthusgaser ur atmosfären och hjälper till att behålla oljan i marken. Produktionen av AirCarbon sker med en process som ger mer än nio gånger så hög avkastning som tidigare tekniker, och ger en lösning som ersätter olja. The Body Shop är det första företaget att använda AirCarbon storskaligt inom skönhetsindustrin.

– Vi är stolta över att arbeta med The Body Shop för att hjälpa dem att ersätta oljebaserade plaster med AirCarbon och använda tillvaratagen koldioxid som en källa till något gott, säger Mark Herrema, CEO på Newlight Technologies.

– Vi hoppas att effekten av vårt forsknings-samarbete med Newlight kan ge stöd till den här globala industrin att öka resurseffektiviteten när det handlar om produktförpackningar, och ge marknaderna tillgång till nya sätt att köpa och använda The Body Shops produkter och tjänster, och dessutom öka det uppfattade värdet av förpackningar och material, kommenterar Christopher Davis.

Läs vidare

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Nu kan chipspåsen och duschtvålsförpackningen pantas

Orkla Confectionery & Snacks Sverige och Orkla Care Sverige inleder ett samarbete med återvinningsappen Bower. Det innebär att konsumenter kan panta sin chipspåse från OLW, tandkrämstuben från Jordan och tvålförpackningen från Family Fresh och få pengar tillbaka.
OLW pantx

Nytt rekordår för pantsystemet

Pantameras färska pantstatistik visar att Sverige slår rekord igen, med över 2,7 miljarder pantade burkar och flaskor. Pantandet ökar i alla svenska län, och även pantningsgraden är högre än tidigare.
Returpackxx

Senaste nytt

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx