Introducerar fossilfria förpackningar

PUBLICERAD: 8 februari 2016
UPPDATERAD: 24 januari
Body Shop

The Body Shop International presenterar ett nytt globalt initiativ: att minska mängden oljebaserade plastförpackningar med 70 % till 2020. Initiativet gör det möjligt för det etiska skönhetsföretaget att utforska ett flertal nya partnerskap, inom den akademiska, tekniska och forskningsvärlden, för att bana väg för nya förpackningslösningar. Det inkluderar nya strategier för produktförpackningar, produktdesign och förlängning av produkters livscykel.

– The Body Shop är ett företag som har gått i täten för annorlunda tankesätt. Det är ett arv vi är otroligt stolta över. Nu går vi till handling för att minska vår påverkan på planeten genom att radikalt tänka om när det handlar om att sälja och köpa kosmetika, och när det handlar om hur våra kunder använder produkterna. Vi bjuder in globala experter att stödja oss i arbetet med att nå vårt mål på resan – en resa som ska se till att 70 % av våra produktförpackningar är fria från oljebaserad plast år 2020, säger Christopher Davis, International Director of Corporate Social Responsibility på The Body Shop International.

Som ett första steg i det här initiativet har The Body Shop ingått i samarbete med Newlight Technologies i Kalifornien, för att introducera AirCarbon som förpackningsmaterial.

AirCarbon är ett termoplastiskt material som beter sig på samma sätt som traditionell plastmaterial till produktförpackningar, men är inte baserad på olja. Istället är det här innovativa materialet baserat på metangas och koldioxid som annars skulle släppas ut i atmosfären som växthusgaser. Metoden tar alltså växthusgaser ur atmosfären och hjälper till att behålla oljan i marken. Produktionen av AirCarbon sker med en process som ger mer än nio gånger så hög avkastning som tidigare tekniker, och ger en lösning som ersätter olja. The Body Shop är det första företaget att använda AirCarbon storskaligt inom skönhetsindustrin.

– Vi är stolta över att arbeta med The Body Shop för att hjälpa dem att ersätta oljebaserade plaster med AirCarbon och använda tillvaratagen koldioxid som en källa till något gott, säger Mark Herrema, CEO på Newlight Technologies.

– Vi hoppas att effekten av vårt forsknings-samarbete med Newlight kan ge stöd till den här globala industrin att öka resurseffektiviteten när det handlar om produktförpackningar, och ge marknaderna tillgång till nya sätt att köpa och använda The Body Shops produkter och tjänster, och dessutom öka det uppfattade värdet av förpackningar och material, kommenterar Christopher Davis.

Läs vidare

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB

Bara metallförpackningar nådde återvinningsmålen år 2023

Under 2023 användes minst 1,2 miljoner ton förpackningar för varor och transporter i Sverige. Det visar ny statistik över landets förpackningsavfall. Endast tre av förpackningsslagen – alla av metall – nådde de nationella återvinningsmålen konstaterar en ny utredning.
Återvinning

Slutskede för de globala förhandlingarna om ett avtal mot plastföroreningar

Vid det femte mötet inom FN:s miljöförsamling (UNEA5) år 2022 enades världens länder om att inleda förhandlingarna om ett nytt globalt avtal mot plastföroreningar, med målet att avsluta förhandlingarna 2024. I dag, den 25 november inleds det femte och sista förhandlingsmötet på detta tema i Busan, Sydkorea.
angela-compagnone-g1xoeXbfuTw-unsplashx

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker