Inbjudan: Hur värvar vi de bästa krafterna till vår bransch?

PUBLICERAD: 19 augusti 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Packbridge 2015-09-23
Packbridge inbjuder till eftermiddagsseminarium
Behovet av utbildad arbetskraft är stor, inte bara i förpackningsindustrin, det är ett generellt behov. Packbridge har bland annat varit med och hjälpt YH-utbildningen Förpackningstekniker att komma igång i Eslöv, och i till exempel Sunne och Stockholm finns utbildningar som riktar in sig på förpackningsdesign. Genomgående gäller att många av de som går dessa utbildningar får jobb direkt, eller snabbt efter avklarade studier. Det bevisar behovet.

I dessa fall pratar vi nuläge, men det är viktigt att lyfta blicken mot horisonten och se vad som kommer att behövas i framtiden. Vilka kompetenser är det som vi behöver locka till branschen i framtiden? Och hur ska vi lyckas med det, det vill säga vilka är argumenten som får kommande talanger att verkligen vilja jobba i förpackningsbranschen? Hur profilerar vi oss och blir intressanta för olika kompetenser.

Detta är något som vi kommer att ta upp i ett Packbridge efter 3 den 23 september. Vi kommer dessutom att försöka definiera vilka behov det är som förpackningsindustrin kommer att behöva täcka i framtiden för att möta trender som digitalisering och urbanisering, för att nu bara nämna några områden.

Kom och lyssna till intressanta presentationer av;

Charlotte Rydholm, grundare av Urban Inspiration
Hanna Wallteg, Marknadsassistent på Ecolean och bloggare för Scanpack
Joakim Lundblad, senior analytiker och doktorand i ekonomisk geografi vid CIRCLE, Lunds Universitet
Martina Oxling, Verksamhetsledare Karriär på Livsmedelsakademin

Boka din plats redan idag!
Och, inte minst intressant, hur ser egentligen de nyutexaminerade studenterna på förpackningsbranschen. Varför närmade man sig industrin överhuvudtaget – är det ett lockande område?
Som synes kommer det att bli en intressant eftermiddag.

Som vanligt är språket engelska och vi drar igång 15.01 och är efter en avslutande paneldebatt klara klockan 17.00 då lättare måltid serveras.

Packbridge North i Sundsvall bjuder in att se evenemanget på storbildsskärm hos dem på Metropol, Universitetsallén 32. Det bjuds även på kaffe och något att äta.

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax