Iggesund Paperboard står med rak rygg trots att resultatet minskade något under kvartal fyra i fjol. Nu ser företaget fram emot 2018, där speciellt en fråga har blivit viktigare än andra för kunderna.
– Vi var väldigt nöjda med förra året, även om vårt resultat var något svagare i kvartal fyra. Men vi jobbar hela tiden med effektivisering och att leva upp till kundernas förväntningar, säger Staffan Sjöberg, pressansvarig på Iggesund.

Idag säljer tillverkaren utifrån två olika produktkategorier, Invercote som är en homogen helblekt kartong och Incada som är en falskartong. Enligt Staffan Sjöberg är Iggesunds filosofi att arbeta med ständiga förbättringar av både produktkvalitet och effektivitet. Den senaste femårsperioden har de dessutom målmedvetet arbetat för att öka närvaron i Asien och USA.
– Det vi har gjort i Asien och USA är att utöka våra säljorganisationer parallellt med att vi har förbättrat vår distribution, säger Staffan.
Men det som verkar vara avgörande för Iggesund just nu är hållbarhetsfrågorna. Det kan helt enkelt vara vägvisaren i valet och kvalet för kunden i en affär.
– Det märks att det är viktigt för kunderna och i branschen generellt. De krävs att vi kan påvisa att vi arbetar med hållbarhet i bred bemärkelse, vilket vi gör. Hållbarhetsfrågorna blir en allt viktigare del av underlaget för kundernas beslut, säger Staffan Sjöberg.
