Iggesund om trenden som avgör affären

PUBLICERAD: 14 februari 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Iggesund Paperboard står med rak rygg trots att resultatet minskade något under kvartal fyra i fjol. Nu ser företaget fram emot 2018, där speciellt en fråga har blivit viktigare än andra för kunderna. 

– Vi var väldigt nöjda med förra året, även om vårt resultat var något svagare i kvartal fyra. Men vi jobbar hela tiden med effektivisering och att leva upp till kundernas förväntningar, säger Staffan Sjöberg, pressansvarig på Iggesund.

Staffan Sjöberg, pressansvarig på Iggesund.

Idag säljer tillverkaren utifrån två olika produktkategorier, Invercote som är en homogen helblekt kartong och Incada som är en falskartong. Enligt Staffan Sjöberg är Iggesunds filosofi att arbeta med ständiga förbättringar av både produktkvalitet och effektivitet. Den senaste femårsperioden har de dessutom målmedvetet arbetat för att öka närvaron i Asien och USA.

– Det vi har gjort i Asien och USA är att utöka våra säljorganisationer parallellt med att vi har förbättrat vår distribution, säger Staffan.

Men det som verkar vara avgörande för Iggesund just nu är hållbarhetsfrågorna. Det kan helt enkelt vara vägvisaren i valet och kvalet för kunden i en affär.

– Det märks att det är viktigt för kunderna och i branschen generellt. De krävs att vi kan påvisa att vi arbetar med hållbarhet i bred bemärkelse, vilket vi gör. Hållbarhetsfrågorna blir en allt viktigare del av underlaget för kundernas beslut, säger Staffan Sjöberg.

Iggesunds julkort 2017 har formgivits av den tyska designern och papperskonstnären Peter Dahmen. Det är producerat på Invercote Creato 260 gram per kvadratmeter.

Läs vidare

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a

Bryggerinäringen visar signifikanta minskningar i klimatpåverkan från sina förpackningar

Svenska bryggerier fortsätter att minska sitt klimatavtryck i så gott som alla förpackningsslag. Det visar den senaste livscykelanalysen (LCA) av dryckesförpackning från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
framsida

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor