Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

PUBLICERAD: 6 februari 2025
UPPDATERAD: 6 februari
Foto: Iceland

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.

År 2018 väckte Iceland Foods stor uppmärksamhet när man lovade att inom fem år skulle alla deras egna varumärken packas i andra material än plast. Det lyckades inte och man har tvingats till en form av avbön. Nu har försöket att packa köttfärsen i vakuumförpackningar också misslyckats.

Det är bara sex månader sedan som packade Island om sitt sortiment av nöt- och fläskfärs till vakuumförpackning. Den designades för att innehålla 50 procent mindre plast vilket skulle minska förbrukningen med trettiofem ton.

Samtidigt sades det hålla produkterna färska i cirka två och en halv vecka – öka produktens hållbarhet med nästan 50 procent samt minska transporterna.

Flera andra återförsäljare gjorde samma drag enligt tidningen Packaging Europe. Lidls övergång till vakuumförpackad nötfärs var avsedd att minska sin plastförbrukning med 63 procent och spara 250 ton varje år, medan Asda förutsåg en 60-tons minskning av plast i sin årliga verksamhet när man vakuumförpackade sin egen nötfärsserie med 60 procent mindre plast. Även Sainsbury´s har valt denna lösning.

Men, men, konsumenterna var ändå inte nöjda. Man anser att förpackningen är hemsk och klagar över köttets konsistens och utseende. Dessutom gick filmen bara att återvinna om den lämnades tillbaka till butiken.

Iceland Food fick ännu en gång tänka om och har beslutat att återinföra sina traditionella plasttråg.
När Sainsbury´s lanserade detta år 2023 vällde klagomålen in. Hur reaktionerna från kunderna har varit hos de andra butikskedjorna framgår inte, men det är igen djärv gissning att de möts av samma reaktioner från sina kunder.

Att eliminera eller minska plastförbrukningen är helt enkelt ingen enkel uppgift.

 

 

Läs vidare

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Naturvårdsverket ska anpassa och komplettera regelverket för förpackningar

Regeringen ger Naturvårdsverket i uppdrag att lämna förslag på hur det svenska regelverket ska anpassas och kompletteras med anledning av EU:s förordning om förpackningar och förpackningsavfall, PPWR.
romina-pourmokhtari-1-1-1920x1280x

Esbjerg blir nav för dansk plastsortering

ReSource Denmark har efter omfattande förhandlingar ingått ett centralt avtal med VANA, Danmarks största kollektiva system för förpackningsproducentansvar. Avtalet innebär att ReSource kommer att hantera stora mängder plastavfall från de danska hushållen.
ressource-denmark---1600x900x

Hundra procent återvunnen plast i burkarna

Berry Global har i ett samarbete med Mars lyckats ta fram en burk för M&M's, Skittles och Starburst bestående av till 100 procent återvunnen plast, exklusive locket.
Berry

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024