Hur attraherar vi de bästa talangerna

PUBLICERAD: 17 september 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Packbridge 2015-09-23

Packbridge inbjuder till seminarium
Behovet av utbildad arbetskraft är stor, inte bara i förpackningsindustrin, det är ett generellt behov. Packbridge har bland annat varit med och hjälpt YH-utbildningen Förpackningstekniker att komma igång i Eslöv, och i till exempel Sunne och Stockholm finns utbildningar som riktar in sig på förpackningsdesign. Genomgående gäller att många av de som går dessa utbildningar får jobb direkt, eller snabbt efter avklarade studier. Det bevisar behovet.

I dessa fall pratar vi nuläge, men det är viktigt att lyfta blicken mot horisonten och se vad som kommer att behövas i framtiden. Vilka kompetenser är det som vi behöver locka till branschen i framtiden? Och hur ska vi lyckas med det, det vill säga vilka är argumenten som får kommande talanger att verkligen vilja jobba i förpackningsbranschen? Hur profilerar vi oss och blir intressanta för olika kompetenser.

Detta är något som vi kommer att ta upp i ett Packbridge efter 3 den 23 september. Vi kommer dessutom att försöka definiera vilka behov det är som förpackningsindustrin kommer att behöva täcka i framtiden för att möta trender som digitalisering och urbanisering, för att nu bara nämna några områden.

Och, inte minst intressant, hur ser egentligen de nyutexaminerade studenterna på förpackningsbranschen. Varför närmade man sig industrin överhuvudtaget – är det ett lockande område?
Som synes kommer det att bli en intressant eftermiddag.

Kom och lyssna till intressanta presentationer av;
Kristina Ljungkvist, Seniorkonsult på Academic Search International

Hanna Wallteg, Marknadsassistent på Ecolean och bloggare för Scanpack

Joakim Lundblad, senior analytiker vid Sydsvenska Handelskammaren och doktorand i ekonomisk geografi vid CIRCLE, Lunds Universitet

Martina Oxling, Verksamhetsledare Karriär på Livsmedelsakademin

Som vanligt är språket engelska och vi drar igång 15.01 och är efter en avslutande paneldebatt klara klockan 17.00 då lättare måltid serveras.

Packbridge North i Sundsvall bjuder in att se evenemanget på storbildsskärm hos dem på Metropol, Universitetsallén 32. Det bjuds även på kaffe och något att äta.

Familjen Helsingborg hittar du på Drottninggatan 7A, 252 21, i centrala Helsingborg.
Evenemangets värd och sponsor är

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Releaf ser Sverige som en intressant marknad

Tidigare i år berättade vi om det ukrainska företaget Releaf som tillverkar pappersmaterial baserat på fallna löv i städer i Europa. Nu är de på plats på Empack.
Releafx

Mycket händer på Empacks två dagar

I dag slog årets nordiska förpackningsmässa, Empack, upp dörrarna. Under två dagar kommer ett sjuttiotal utställare att visad bredden i förpackningsindustrin.
Empack-header

PacsOn Syd förvärvar PACia

PacsOns satsning i Sydsverige  fortsätter genom att man förvärvar PACia AB i Ystad.
pacson-syd-pacia-2700x1200x

Danone tar bort etiketterna på sina småflaskor

Danone satsar på präglade plastflaskor i Actimelsortimentet.
Danonex