Med en helt ny tryckpress kastar sig Heidelberg in i kampen om falskartongmarknaden. Det är en växande marknad där flexotekniken spelar en framträdande roll. Det framkom vid en presskonferens på interpack. Packnews var på plats.
Heidelberg uppskattar att cirka 15 procent av marknaden för tryckt falskartong görs med flexoteknologi – och att denna marknad har en årlig tillväxttakt på 2,4 procent. Därför lanserar de nu en egenutvecklad flexopress som heter Boardmaster, berättar vd Ludwin Monz på Heidelbergs presskonferens.
Den snabbaste på marknaden
Den har utvecklats vid Heidelbergs fabrik i Weiden, Bayern. Det är en roterande maskin som kan trycka i fyra olika bredder: 850 mm, 1000 mm, 1400 mm och 1650 mm. Det sägs vara marknadens snabbaste maskin med en hastighet på 600 meter per minut. Den kan konfigureras så att den kan skriva ut 800 meter per minut, förklarar chefen för Weidenfabriken Matthias Boog. Om maskinen ska kopplas inline till en stans, lamineringsmaskin eller arkmaskin, sänks hastigheten till 350 meter per minut. Boardmaster trycker på kartongkvaliteter från 70 till 800 gram/m2.
Ingen inkörningstid
Maskinen har varit under utveckling i fyra år och har mycket av den välkända Heidelberg-tekniken i sig. Men det har också tagits fram nya lösningar för att bland annat säkerställa att det inte blir något spill mellan två produktioner. Därför är varje Print Deck utrustad med två tryckcylindrar, så att medan ett jobb körs kan nästa förberedas. När en uppgift är körd växlar maskinen omedelbart och fortsätter till nästa. Det kan göras eftersom nästa rulle är avläst med IntelliMatch scanner och mjukvara, dels för fel, dels för att säkerställa en optimal inställning för den kommande produktionen. Enligt Matthias Boog resulterar det i ett spill mellan två order på två till tre meter kartong och det är inget tidsspill. Han uppskattar att man på så sätt kan ha en ”upptid” på 90 procent.
Ett resultat av nära kunddialog
Ludwin Monz säger att Heidelberg har varit nära kunderna i utvecklingen av Boardmaster och därför har det handlat mer om att ge kunderna det de ville ha än vad som kunde göras. Och kunderna har tre fokusområden: Det är kostnadsminskningar, brist på (kvalificerad) arbetskraft och hållbarhet.
Med Boardmaster tror de sig ha svarat på kundernas önskemål. Flexo är generellt sett en kostnadseffektiv teknik som har uppnått en mycket hög kvalitet. Med Heidelbergs Push-to-stop-teknik har Boardmastern blivit en maskin som inte kräver långvarig och specialiserad utbildning och slutligen har både energiförbrukningen och avfallet minskat kraftigt.
Färgerna är vattenbaserade och torkningen sker med varmluft som recirkuleras för bättre energiutnyttjande.