Här är de nominerade i Packnorth Award 2023

PUBLICERAD: 25 september 2023
UPPDATERAD: 24 september

 

Juryn har utsett de nominerade bidragen i årets Packnorth Award. Totalt hade man ett femtiotal bedömningar att göra och det är inget enkelt arbete. Nordisk förpackningsindustri och dess kunder är innovativa. Vinnarna tillkännages på Empacks designscen den 5 oktober klockan 13.00. I morgon presenterar vi fler nominerade.

Det finns totalt tio olika kategorier man kan anmäla sig till i Packnorth Award och vissa är helt klart mer populära än andra. I år var det en klar övervikt för kategorin Cirkulära/hållbara förpackningar och det är kanske inte konstigt med tanke på den debatt som pågår om olika förpackningsmaterial. I år kommer priser att delas ut i 4 kategorier, Cirkulära/hållbara förpackningar, Lyxförpackningar, Livsmedelsförpackningar och e-handelsförpackningar. En nyhet är det vi kallar ”Editors Choice” och dessutom tillkommer en vinnare i Nordisk Bioplastförenings kategori, som är fristående från juryn.

Det blir som vanligt mycket fiberbaserade lösningar, men det är glädjande att notera att även plast och metall finns med bland de nominerade.

Prisutdelning sker i år på Empack i Kista, på Designscenen i fin omgivning av vinnarna i Pentawards, den 5 oktober klockan 13.00. Efter ceremonin blir det ett glas bubbel och en chokladbit.

 

Nominerad i kategorin Lyxförpackningar

A.C. Perchs Thehandel – Mini-årskalender 2024

    

Miniårskalendern innehåller tolv olika smaker på danska A.C Perchs teer. Det ger en smakupplevelse varje månad under år 2024. Kalendern är designad för att fungera som en bra gåva och inte minst för att introducera nya tevarianter till gamla och nya kunder. De små metallburkarna bevarar teernas arom och kan användas till annat när de är tomma. Kartongförpackningen är tillverkad av FSC-certifierad skogsråvara och metallburkarna kan återvinnas om de inte återanvänds.

Företag: Yellow Box by Grafisk Rådgivning aps

 

Nominerad i kategorin Lyxförpackningar

Årgångssnus med lyxig förpackning

 

General Kardus har funnits som ett årgångssnus i Swedish Match sortiment sedan 2005 och är deras mest påkostade snus. Det är resultatet när företagets snuskreatörer får arbeta fram en produkt med särskilda egenskaper gällande smak och upplevelse. Årets Kardus är framtaget i samarbete med Wine Mechanics och är smaksatt för att passa bra ihop med ett syrahvin.

För att stärka symboliken har man använt sig av Wine Mechanics flaska, som är kapad till rätt format för att bära 150 gram finskuret snus. Botten och lock är specialtillverkade etsade och numrerade trädetaljer av ek, från Lammhults Snickerifabrik.

Den etiketterade burken är placerad i en sekundärförpackning som med hjälp av sin eleganta design lyfter känslan av att snuset fungerar som allra bäst ihop med ett glas vin. Både etikett och sekundärförpackningen har designelement med ursprung från Wine Mechanics.

Förpackningen på bilden är en prototyp som saknar den grafiska designen.

Företag: Swedish Match

 

Nominerad i kategorin Lyxförpackningar

Svårtillverkad och elegant förpackning

Det här är en förpackning som betyder effektivitet och som står fram på butikshyllan. Den är ett tydligt exempel på vikten av att ha rätt förpackning. Den är tillverkad av ett hållbart material vid två olika fabriker, Starcke Oy och Granos i Finland.

Den sprider intrycket av arktisk natur och känsla och säljs i displayer av kartongmaterial. Tillverkningsprocessen är extremt krävande. Grano trycker registermärkena via offset på arken. Starcke applicerar hologrammet med värme på sidorna 1 – 3 och matt guldfolie på sidan 4. Grano offsettrycker sedan förpackningar med hologramfolie och Starcke gör den flerlagriga präglingen. Avslutningsvis stansar, viker och limmar Grano förpackningen.

 Företag: Starcke Oy, Finland

 

Nominerad i kategorin Lyxförpackningar

Gotlands vågor i designen för ny snusförpackning

För att lyfta hantverket och småskalighet, har Swave fått ett renare grafiskt uttryck. Ett pappersval med grövre struktur och en taktilitet i trycket. Allt för att produkten ska kännas i handen.

2020 lanserades Swave som produkt på den svenska marknaden och tre år senare var det dags att stärka varumärkets uttryck. Den nya designen är inspirerad av närmiljön runt mikrofabriken i Roma på Gotland och lyfter det omsorgsfulla hantverk som ligger bakom varje portion av produkten.

Swaves sju smaker har fått varsin färg inspirerade av respektive smak och färgskalan består av naturliga, jordnära nyanser. Känslan av ett gotländskt hantverk framhävs också genom dosans sigill, som har ett mönster inspirerat av något som ofta förknippas med Gotland: havets vågor.

Företag: Gotlandssnus

 

Nominerad i kategorin Cirkulära/hållbara förpackningar

Qwarzo bestick med mineralbeläggning

Qwarzo har patent på en barriär som är en mineral coating. Barriären är ett naturligt ämne som består av 100 procent kiseldioxid (SiO2), vilket också kallas Silica. 95 procent av alla stenar består av Silica. Till exempel kvarts, varav namnet Qwarzo.

Qwarzo har lagt på barriären på Iggesunds kvalitet Inverform och har egen tillverkning av bestick, som nu finns att köpa. Det är knivar, gafflar, skedar i olika storlekar och format, samt omrörare för kaffe, glasskedar etc. Barriären ger utmärkt skydd och förhindrar papperssmak i munnen. Besticken är nedbrytbara och kan återvinnas som vanligt papper enligt PAP22, utan behov av speciell behandling i återvinningsprocessen. Barriären står bara för cirka en till två procent av den totala produktens vikt, men gör ändå produkten styvare. Om Silica hamnar i naturen så är det ett naturligt förekommande ämne, typ sand.

Barriären läggs på efter stansning vilket innebär att besticken även har barriär på kanterna, som annars ofta är oskyddade från fukt.

I sortimentet finns även dryckesmuggar med samma beläggning.

Företag: Alphab Paper & Board AB

 

Nominerad i kategorin Cirkulära/hållbara förpackningar

SKONA – Framtidens cirkulära plastförpackning

 

Under våren lanserade ICA tillsammans med Svensk Plaståtervinning, Nopa Nordic och AVL en ny cirkulär plastförpackning av 95 procent återvunnen plast från svenska hushåll för SKONA-tvättmedel. Plasten i förpackningen har samlats in av hushållen, sorterats ut på Svensk Plaståtervinning och slutligen blivit en ny plastförpackning. Förpackningen är en uppdaterad version av befintlig förpackning där skillnaden är att det återvunna materialet enbart kommer från tidigare plastförpackningar och enbart från den svenska marknaden, vilket ICA är först med på den svenska marknaden.

Den nya SKONA-flaskan banar väg för att plastförpackningar nu blir en del av den cirkulära ekonomin. Den illustrerar idealbilden av det cirkulära system som vi bygger upp, där en förbrukad plastförpackning blir en ny plastförpackning.

SKONA-flaskan är ett resultat av flera aktörers samarbete och vision att skapa cirkulära plastflöden i stor skala som minskar utsläppen, minimerar behovet av ny fossil plast, och bygger upp en marknad för återvunnen plastråvara. Den nya SKONA-flaskan gör det enklare för kunden att göra ett hållbart val och uppmuntrar även kunden till att återvinna sina plastförpackningar.

Företag: ICA Sverige AB

Nominerad i kategorin Cirkulära/hållbara förpackningar

FibreStrap är världens första växtbaserade buntband 

  

 

FibreStrap är världens första växtbaserade buntband med 98 procent förnybart material som kan integreras i förpackningslösningar och ersätter buntbanden av polyamid 66.

Som en del av förpackningslösningen används fossila plastbuntband för engångsbruk i miljarder årligen för att fästa alla typer av produkter för att förhindra stöld och hålla fast produkten. FibreStrap har samma låsfunktion som buntband av plast, men med betydande hållbarhetsfördelar.

FibreStrap är en träfiberbaserad lösning gjord av långa fibrer från de nordiska träslagen. Detta skapar en produkt med enastående styrka och återvinningsbara träfibrer. Lösningen ger betydande hållbarhetsfördelar i förpackningar både för produkt-och tillbehörsmontering.

Validerade hållfasthetstester visar styrka på samma nivå som buntband av plast. Karaktäriserande LCA finns tillgänglig och prestanda- och hållbarhet är validerade av tredjepartsorganisation. Plastbuntband har funnits sedan 1958 – nu finns ett hållbart alternativ utvecklat, designat och producerat i Norden.

FibreStrap är designad med avsikten att ha så mycket växtbaserade material som möjligt och minimera miljöavtrycket i produktens livscykel. Detta inkluderar material, tillverkning, leveranskedja, avfall och materialanvändning. FibreStrap kan färgas i valfri vattenbaserad pantone-färg för varumärkessyfte, om en kund vill använda en specifik märkesfärg.

FibreStrap är utformad för att ge betydande hållbarhetsfördelar vid byte av buntband av plast. CO2 reduceras med över 85 procent, vattenförbrukningen med över 80 procent. Längden

kan anpassas så att man bara använder det material du behöver. Vikten är lägre än för alternativen.

Materialreducering. Byt ut 1 eller 2 buntband i plast med 1 FibreStrap.

Bandet kan i de flesta fall återvinnas i pappersåtervinning tillsammans med de fiberbaserade förpackningarna. Vid montering i fabrik av en produkt med buntband skär operatörerna av ändstycket på buntbandet.

Om den inte är för kort när den monteras tillsammans med en produkt kan FibreStrap återanvändas av slutanvändaren. Kunden kan använda den för att binda t.ex. buskar, små träd och andra föremål hemmet.

Företag: EVLR International AB

 

I morgon presenteras fler nominerade här på Packnews.se.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Varför måste det vara en tub?

Traditionellt packas tandkräm i tuber. Men måste det vara så? I Holland finns ett företag som bryter traditionen genom att i stället sälja sin speciella tandkräm i en glasflaska med pump.
Schapkaart - 1
Varför måste det vara en tub?

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen