Hållbar kartong till årets julkampanj

PUBLICERAD: 10 december 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Stora Enso Coca Cola julkampanj_1
Julhandeln är i full gång i livsmedelsbutikerna. Det är många företag som konkurrerar om att deras produkter ska få så bra exponeringsmöjligheter som möjligt i butikerna. Ett av företagen som lyckas mycket väl med att få synlighet är Coca-Cola och deras svenska julkampanj ”Gör någon glad”. Årets butikskampanj är helt och hållet tillverkad av det hållbara kartongmaterialet Re-board från Stora Enso.

– Vi har höga krav på materialet i våra butikskampanjer. Det ska vara tåligt och stadigt samtidigt som det ska vara stilrent och förmedla en känsla av premium, förklarar Susanne Baldefors, Shopper Marketing, Coca-Cola Enterprises Sverige AB och fortsätter.

– Det är även viktigt att det är enkelt att sätta upp i butik och att det ger en fin tryckyta. Eftersom vi har hållbarhetsfokus i hela företaget är vi noga med att materialet är tillverkat på ett miljövänligt sätt och att det går att återvinna. Vi tycker Re-board uppfyller våra krav och är nöjda med materialet.

För att företag ska få extra platsutrymme i butikerna för sina kampanjer behöver de tillföra något extra värde för handlaren.

– Det gäller att våra kampanjer driver och ökar försäljningen i butikerna. Vår röda färg är en stor fördel så här i jultider. Vi hjälper till att skapa julstämning i butikerna, vilket handlarna uppskattar, säger Susanne Baldefors.

Coca-Colas julkampanj i Sverige går under namnet ”Gör någon glad”. Genom att köpa Coca-Cola så samlar man från kapsylen på flaskorna koder, som sedan kan omvandlas till julklappar.

– Det är ett stort utbud att välja bland. Alltifrån hotellövernattningar, filmer, högtalare och kryssningar till godisboxar och blombud. Det ska finnas något för alla, säger Susanne Baldefors.
Tanken är att locka konsumenterna till butikerna med hjälp av annonskampanjer i digital och tryckta media.

– Vår största kanal är själva butiken. Det är viktigt att skapa synlighet och förmedla känslor. Så utformningen av våra butikskampanjer är oerhört viktig för oss, säger Susanne Baldefors.

Det är andra gången som Coca-Cola väljer Re-board som material till en av sina butikskampanjer. Det är även andra gången som det är det Trosabaserade företaget X Branding Nordic som har fått uppdraget att tillverka kampanjen.

– Den största utmaningen i denna kampanj var släden. Vi kom med tidigt i processen och kunde vara med och ta fram en konstruktion av släden som var stabil och tålig, samtidigt som den skulle vara enkel för säljaren att använda för att exponera varorna. Det har varit ett bra samarbete i denna kampanj och vi är alla nöjda med slutresultatet. Släden blev verkligen häftig, säger Tommy Andersson, vd, X Branding Nordic.

– Det är släden som tillför en extra dimension i denna butikskampanj. Den ger en wow-känsla och sticker ut i butiken. Tomten med sin släde och ren ska symbolisera att han är på väg hem till familjerna. Vi vill stärka känslan av en äkta jul. Att det är samvaron med familj och vänner som är det som är betydelsefullt och viktigt i jul, instämmer Susanne Baldefors.

Butikskampanjen består av tre delar: släden som är gjord Re-board kvaliteten Premium och tomten samt renen tillverkade av White Core. Kampanjmaterialet distribueras ut just in time till livsmedelsbutikerna runt om i Sverige från X Branding Nordic.

– Vi jobbar även i andra material än Re-board men det krävs en hel del av materialet i butikskampanjer. Vi tycker det finns så många fördelar med Re-board och försöker därför i så stor utsträckning som möjligt introducera det till våra kunder. Re-board är så kreativt, stabilt och miljövänligt. De korta ledtiderna är också mycket uppskattat av Coca-Cola och andra kunder, säger Tommy Andersson.

Det är på Stora Ensos fabrik i Norrköping som Re-board tillverkas. Även där är glädjen stor över Coca-Cola och deras julkampanj.

– Vi är givetvis oerhört glada och stolta att en så stor varumärkesägare som Coca-Cola väljer Re-board som material till sin julkampanj. Det är roligt att fler globala företag upptäcker fördelarna med vårt unika material, som är så oerhört lätt och formbart men samtidigt så exceptionellt starkt, säger Andreas Hörnfeldt, vd, Stora Enso Re-board.

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x
Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing