Hållbar kartong till årets julkampanj

PUBLICERAD: 10 december 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Stora Enso Coca Cola julkampanj_1
Julhandeln är i full gång i livsmedelsbutikerna. Det är många företag som konkurrerar om att deras produkter ska få så bra exponeringsmöjligheter som möjligt i butikerna. Ett av företagen som lyckas mycket väl med att få synlighet är Coca-Cola och deras svenska julkampanj ”Gör någon glad”. Årets butikskampanj är helt och hållet tillverkad av det hållbara kartongmaterialet Re-board från Stora Enso.

– Vi har höga krav på materialet i våra butikskampanjer. Det ska vara tåligt och stadigt samtidigt som det ska vara stilrent och förmedla en känsla av premium, förklarar Susanne Baldefors, Shopper Marketing, Coca-Cola Enterprises Sverige AB och fortsätter.

– Det är även viktigt att det är enkelt att sätta upp i butik och att det ger en fin tryckyta. Eftersom vi har hållbarhetsfokus i hela företaget är vi noga med att materialet är tillverkat på ett miljövänligt sätt och att det går att återvinna. Vi tycker Re-board uppfyller våra krav och är nöjda med materialet.

För att företag ska få extra platsutrymme i butikerna för sina kampanjer behöver de tillföra något extra värde för handlaren.

– Det gäller att våra kampanjer driver och ökar försäljningen i butikerna. Vår röda färg är en stor fördel så här i jultider. Vi hjälper till att skapa julstämning i butikerna, vilket handlarna uppskattar, säger Susanne Baldefors.

Coca-Colas julkampanj i Sverige går under namnet ”Gör någon glad”. Genom att köpa Coca-Cola så samlar man från kapsylen på flaskorna koder, som sedan kan omvandlas till julklappar.

– Det är ett stort utbud att välja bland. Alltifrån hotellövernattningar, filmer, högtalare och kryssningar till godisboxar och blombud. Det ska finnas något för alla, säger Susanne Baldefors.
Tanken är att locka konsumenterna till butikerna med hjälp av annonskampanjer i digital och tryckta media.

– Vår största kanal är själva butiken. Det är viktigt att skapa synlighet och förmedla känslor. Så utformningen av våra butikskampanjer är oerhört viktig för oss, säger Susanne Baldefors.

Det är andra gången som Coca-Cola väljer Re-board som material till en av sina butikskampanjer. Det är även andra gången som det är det Trosabaserade företaget X Branding Nordic som har fått uppdraget att tillverka kampanjen.

– Den största utmaningen i denna kampanj var släden. Vi kom med tidigt i processen och kunde vara med och ta fram en konstruktion av släden som var stabil och tålig, samtidigt som den skulle vara enkel för säljaren att använda för att exponera varorna. Det har varit ett bra samarbete i denna kampanj och vi är alla nöjda med slutresultatet. Släden blev verkligen häftig, säger Tommy Andersson, vd, X Branding Nordic.

– Det är släden som tillför en extra dimension i denna butikskampanj. Den ger en wow-känsla och sticker ut i butiken. Tomten med sin släde och ren ska symbolisera att han är på väg hem till familjerna. Vi vill stärka känslan av en äkta jul. Att det är samvaron med familj och vänner som är det som är betydelsefullt och viktigt i jul, instämmer Susanne Baldefors.

Butikskampanjen består av tre delar: släden som är gjord Re-board kvaliteten Premium och tomten samt renen tillverkade av White Core. Kampanjmaterialet distribueras ut just in time till livsmedelsbutikerna runt om i Sverige från X Branding Nordic.

– Vi jobbar även i andra material än Re-board men det krävs en hel del av materialet i butikskampanjer. Vi tycker det finns så många fördelar med Re-board och försöker därför i så stor utsträckning som möjligt introducera det till våra kunder. Re-board är så kreativt, stabilt och miljövänligt. De korta ledtiderna är också mycket uppskattat av Coca-Cola och andra kunder, säger Tommy Andersson.

Det är på Stora Ensos fabrik i Norrköping som Re-board tillverkas. Även där är glädjen stor över Coca-Cola och deras julkampanj.

– Vi är givetvis oerhört glada och stolta att en så stor varumärkesägare som Coca-Cola väljer Re-board som material till sin julkampanj. Det är roligt att fler globala företag upptäcker fördelarna med vårt unika material, som är så oerhört lätt och formbart men samtidigt så exceptionellt starkt, säger Andreas Hörnfeldt, vd, Stora Enso Re-board.

Läs vidare

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a