Hållbar kartong till årets julkampanj

PUBLICERAD: 10 december 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Stora Enso Coca Cola julkampanj_1
Julhandeln är i full gång i livsmedelsbutikerna. Det är många företag som konkurrerar om att deras produkter ska få så bra exponeringsmöjligheter som möjligt i butikerna. Ett av företagen som lyckas mycket väl med att få synlighet är Coca-Cola och deras svenska julkampanj ”Gör någon glad”. Årets butikskampanj är helt och hållet tillverkad av det hållbara kartongmaterialet Re-board från Stora Enso.

– Vi har höga krav på materialet i våra butikskampanjer. Det ska vara tåligt och stadigt samtidigt som det ska vara stilrent och förmedla en känsla av premium, förklarar Susanne Baldefors, Shopper Marketing, Coca-Cola Enterprises Sverige AB och fortsätter.

– Det är även viktigt att det är enkelt att sätta upp i butik och att det ger en fin tryckyta. Eftersom vi har hållbarhetsfokus i hela företaget är vi noga med att materialet är tillverkat på ett miljövänligt sätt och att det går att återvinna. Vi tycker Re-board uppfyller våra krav och är nöjda med materialet.

För att företag ska få extra platsutrymme i butikerna för sina kampanjer behöver de tillföra något extra värde för handlaren.

– Det gäller att våra kampanjer driver och ökar försäljningen i butikerna. Vår röda färg är en stor fördel så här i jultider. Vi hjälper till att skapa julstämning i butikerna, vilket handlarna uppskattar, säger Susanne Baldefors.

Coca-Colas julkampanj i Sverige går under namnet ”Gör någon glad”. Genom att köpa Coca-Cola så samlar man från kapsylen på flaskorna koder, som sedan kan omvandlas till julklappar.

– Det är ett stort utbud att välja bland. Alltifrån hotellövernattningar, filmer, högtalare och kryssningar till godisboxar och blombud. Det ska finnas något för alla, säger Susanne Baldefors.
Tanken är att locka konsumenterna till butikerna med hjälp av annonskampanjer i digital och tryckta media.

– Vår största kanal är själva butiken. Det är viktigt att skapa synlighet och förmedla känslor. Så utformningen av våra butikskampanjer är oerhört viktig för oss, säger Susanne Baldefors.

Det är andra gången som Coca-Cola väljer Re-board som material till en av sina butikskampanjer. Det är även andra gången som det är det Trosabaserade företaget X Branding Nordic som har fått uppdraget att tillverka kampanjen.

– Den största utmaningen i denna kampanj var släden. Vi kom med tidigt i processen och kunde vara med och ta fram en konstruktion av släden som var stabil och tålig, samtidigt som den skulle vara enkel för säljaren att använda för att exponera varorna. Det har varit ett bra samarbete i denna kampanj och vi är alla nöjda med slutresultatet. Släden blev verkligen häftig, säger Tommy Andersson, vd, X Branding Nordic.

– Det är släden som tillför en extra dimension i denna butikskampanj. Den ger en wow-känsla och sticker ut i butiken. Tomten med sin släde och ren ska symbolisera att han är på väg hem till familjerna. Vi vill stärka känslan av en äkta jul. Att det är samvaron med familj och vänner som är det som är betydelsefullt och viktigt i jul, instämmer Susanne Baldefors.

Butikskampanjen består av tre delar: släden som är gjord Re-board kvaliteten Premium och tomten samt renen tillverkade av White Core. Kampanjmaterialet distribueras ut just in time till livsmedelsbutikerna runt om i Sverige från X Branding Nordic.

– Vi jobbar även i andra material än Re-board men det krävs en hel del av materialet i butikskampanjer. Vi tycker det finns så många fördelar med Re-board och försöker därför i så stor utsträckning som möjligt introducera det till våra kunder. Re-board är så kreativt, stabilt och miljövänligt. De korta ledtiderna är också mycket uppskattat av Coca-Cola och andra kunder, säger Tommy Andersson.

Det är på Stora Ensos fabrik i Norrköping som Re-board tillverkas. Även där är glädjen stor över Coca-Cola och deras julkampanj.

– Vi är givetvis oerhört glada och stolta att en så stor varumärkesägare som Coca-Cola väljer Re-board som material till sin julkampanj. Det är roligt att fler globala företag upptäcker fördelarna med vårt unika material, som är så oerhört lätt och formbart men samtidigt så exceptionellt starkt, säger Andreas Hörnfeldt, vd, Stora Enso Re-board.

Läs vidare

eNafta minskar plastens koldioxidbildande

Amerikanska Infinium är världens första leverantör av kommersiella volymer av eNafta, ett hållbart drop-in-alternativ till traditionell fossilbaserad nafta. Det gör det möjligt att minska koldioxidgenereringen och att minska skadliga CO2-utsläpp globalt till exempel vid tillverkning av plast.
Borealisx

VTT startar projekt för energieffektiv tillverkning av fiberbaserade produkter

Finska VTT är på hugget. Häromdagen kunde vi berätta om ett projekt för att ta fram plastråvara ur återvunnen koldioxid. Nu startar man ett projekt som bland annat ser på hur man ska utveckla hållbara alternativ för kartongförpackningar.
VTT energi-900x600

Avfall från olivträd omvandlas till bioplast för livsmedelsförpackningar

En forskargrupp vid universitet i spanska Jaén har framställt en bioplast baserad på beskärningsrester från olivträd. Bioplasten kan formsprutas och extruderas och är lämplig till livsmedelsförpackningar.
Olivx

Finskt projekt omvandlar biobaserad koldioxid till plastråvara

År 1994 kom filmen Forrest Gump som blev en stor framgång. Trettio år senare kommer Forest CUMP, som inte är en film men ett finskt projekt för att bearbeta infångad koldioxid till föreningar som kan ersätta fossila råvara i plastprodukter och kemikalier. Blir det lika framgångsrikt som filmen?
VTTx

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx