Fujifilms största förvandling på tjugofem år

PUBLICERAD: 26 maj 2023
UPPDATERAD: 25 maj

 

I Fujifilms monter kunde man bland annat se den tonerbaserade 6-färgsskrivaren Revoria PC1120. I bakgrunden ses inkjetprintern JetPress 750S. Foto: Pressfoto

Det var första gången någonsin som Fujifilm höll en presskonferens på Interpack i Düsseldorf. Under temat ”A fresh look” (Med nya ögon) gav de sig ut mot vad de själva kallade den största förvandlingen på 25 år.

– Vi är på en fantastisk resa, den mest fantastiska under de senaste 25 åren, började kommunikationschefen Graham Leeson och följdes av Taku Ueno, Senior Vice President för EMEA, som sa att Fujifilms närvaro på mässan borde visa deras starka engagemang för förpackningsmarknaden. Med sloganen ”Analog – Digital – Hållbar” ville de säga att de vill täcka hela bredden av teknologier på förpackningsmarknaden, och alltid med hållbarhet i fokus.

Ny flexobläckserie med låg migration

Fujifilm har många olika teknologier. De producerar egna färger för både flexo, screentryck och bläckstråle. I detta sammanhang har de lagt till en ny flexoserie av LED IDFC (low migration) färger och lacker. Den nya uppsättningen finns tillgänglig i ett helt spektrum av färger och är designad för etikett- och flexibla förpackningsmarknader där låg migration är en nyckelprioritet.

Branschens snabbaste flexoframkallare

Med introduktionen av den nya PDW4260 flexoframkallaren riktar de sig mot medelstora till stora flexoföretag som vill ha plåttillverkning internt eller reprohus som vill öka produktiviteten via en mer hållbar och effektiv plåttillverkningsprocess.
Den automatiska matningsdesignen hos den nya PDW4260-processorn ger enkel åtkomst för montering och tvättning av Fujifilms Flenex FW-plattor, och dess inbyggda luftkniv och spraystänger ger effektiv rengöring och torkning. När den används med Fujifilms Flenex FW vattentvättbara plåtar kommer den nya processorn att vara den snabbaste i branschen, hävdar Fujifilm.

Omfattande digitala möjligheter

I en tidigare artikel nämnde vi de nya digitala produkterna. Det gäller tonerskrivaren Revoria PC1120 som med sina sex färgstationer kan skriva ut bland annat guld, silver och lack. Den erbjuder några unika efterbehandlingsalternativ, även på kraftigare kartong.
Sedan finns det två bläckstrålelösningar för flexibla förpackningar på rulle respektive för arktryck – JetPress FP790 och JetPress 750S. FP790 är en skrivare för utskrift på flexibla förpackningar i ändlösa banor. I samarbete med Nordmeccanica Group (spårvägledning), Henkel (lim) och Hybrid Software har de tagit fram en produkt som möter branschens behov.
JetPress 750S har funnits på marknaden i cirka 10 år men är state-of-the-art när det kommer till kvalitet vid tillverkning av bläckstråletryckta ark.

Imprinting öppnar en värld av möjligheter

Fujifilm utvecklar sina egna Samba bläckstråleskrivare, som används i ovan nämnda digitala skrivare och som även används i andra leverantörers bläckstråleskrivare.
Imprintingtekniken, där man placerar ett bläckstråleskrivarhuvud för variabel data, i till exempel en offsetmaskin, har varit känd sedan länge, men har fått begränsad användning. Nu ser Fujifilm en intressant nisch inom flexobranschen, där många mindre flexotryckare och konverteringsföretag kan uppnå ett spännande tillskott med denna teknik genom att kunna lägga till avancerade 4-färgsvariabler till sin produktionslinje.

Affärsutvecklaren på Fujifilm Nordic, Tommy Segelberg, har generellt höga förväntningar på investeringen inom förpackningssegmentet, då Fujifilm erbjuder ett brett utbud av alternativ. Framför allt Imprinting-tekniken, där Fujifilms Samba-skrivhuvuden kan monteras direkt i till exempel flexo- eller konverteringsmaskiner, tror han har en stor framtid. Foto: Søren Winsløw

Tommy Segelberg, Business Lead på Fujifilm Nordic, säger att han ser stor potential i den nordiska flexobranschen som består av många mindre företag. På det hela taget tycker han att Fujifilms satsning på förpackningsmarknaden är mycket intressant.

Nytt samarbete i Skandinavien

Han säger också att Fujifilm inte kommer att förhandla direkt i Skandinavien utan inom kort kommer att meddela en ny återförsäljare/partner som finns representerad i både Sverige, Norge, Finland och Danmark.

 

Läs vidare

Evolabel siktar på ökning på den amerikanska marknaden

Den svenska tillverkaren av print-and-apply maskiner, Evolabel, visade sina lösningar på interpack. Evolabel är en stor leverantör av den här typen av märkningsutrustningar, men man jobbar lite i det tysta.
Magnx

Världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem

Leibinger kallar sin nya IQ Jet för världens första intelligenta kodnings- och märkningssystem.
Maskinx

Fallna löv i städer blir råvara till papper

Det ukrainska start-up företaget Releaf har kommit långt med sitt projekt att tillverka förpackningspapper av fallna löv. Packnews träffade dem på årets interpack.
Alexanderx

Weber ökar kontrollen och flexibiliteten

Weber, känt för sina stycknings- och förpackningslinjer för livsmedel, höjer digitaliseringsnivån och tillför ett antal nyheter till sina förpackningslinjer. Det framkom vid ett pressmöte på interpack.
weber_labelx

Senaste nytt

SIA Glass ska spara 16 ton plast per år

SIA Glass presenterar en ny förpackning för sina strutar i flerpack. Genom att plastfolien som tidigare skyddade glassen ersätts med ett lock på toppen av struten, ska 16 ton plast sparas varje år.
Ny-forpackning-flerpack

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx