From wrap rage to accessible design

PUBLICERAD: 27 januari 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Packbridge 2015-feb

Förpackningsklustret Packbridge har sänt ut en inbjudan:

På Packbridge digitala verktyg för öppen innovation har vi sedan en tid lagt ut en utmaning som handlar om tillgänglighet till innehållet i en förpackning.
Vi kallar den ”Please Release Me”. Du hittar den på letsopenup.se.

Vi har väl alla upplevt att det kan vara svårt att öppna förpackningar, det kan handla om blisterförpackningar, glasburkar, konservburkar och förpackningar med små skruvförslutningar, för att bara nämna några exempel. Problemet är långt ifrån nytt, i princip sedan den moderna konsumentförpackningen föddes i mitten av 1900-talet, har konsumenterna klagat på öppningsbarheten. Det är samtidigt ett mycket komplext problem där många faktorer spelar in, och en universallösning finns knappast. Smarta lösningar finns det dock och det borde finnas fler av dem. Det är detta den nya utmaningen handlar om. En belöning på 400 euro finns att hämta för den idé vi tycker är bäst, och vinnaren tillkännages i samband med Packbridge efter 3 den 26 februari.

Denna eftermiddag kommer fyra kunniga föredragshållare att ge innehåll åt Please Release Me och ge sin syn på tillgänglighet. På plats kommer Helle Antvorskov från Teknologisk Institut i Danmark att finnas för att ge en överblick över problemområdet och vad som görs för närvarande.

Vi kommer också att få lyssna till Sara Norman från SIS som berättar om de standarder som är på väg när det gäller öppningsbarhet. Giana Lorenzini är Phd-student på LTH och forskare inom läkemedelsförpackningar och hon ger sin syn på detta område, där inte minst barnsäkerhet kombinerat med öppningsbarhet för äldre, är en utmaning. Från Scandiflex kommer Lars Vestergaard och ger en bild av hur ett förpackningsföretag arbetar för att skapa bättre lösningar.

Med andra ord, det är bara att öppna kalendern (vilket inte borde vara så svårt), och skriva in den 26 februari. Klockan 14.30 finns kaffet framdukat i Medborgarhuset i Eslöv, och klockan 15.00 kör vi igång för att avsluta klockan 17.00. Därefter serveras en lätt måltid.

Eslövs kommun är sponsor. Uppe i norr, hos Packbridge North i Sundsvall, kommer det som vanligt att finnas en möjlighet att samlas för att ta del av livestreamen på storbildsskärm.

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024