Från livsmedelsförpackningar till produktion av livsviktiga visir

PUBLICERAD: 6 april 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Christer Helander, produktionschef hos INP, testar en skyddsmask med ett visir tillverkad av PET-folie från företaget. (Bild INP)|”Vi kan skära till ett par hundra tusen visir på ett par timmar!”, säger VD Christoffer Bergman. (Bild INP)

Förpackningsföretaget INP i Ljungby, som tillverkar förpackningar till livsmedelsindustrin, har nu även börjat produktion av PET-baserade visir till skyddsmasker inom sjukvården.

Förpackningsindustrin kan bidra på många sätt för att hjälpa till med leveranser av skyddsprodukter och annat, som det är brist på i corona-pandemins fotspår. Ibland handlar det om att ta fram något som inte alls är förpackningar. Ljungby-baserade INP:s bidrag är alltså visir till skyddsmasker för sjukvårdspersonal.

”Vi kan skära till ett par hundra tusen visir på ett par timmar!”, säger VD Christoffer Bergman. (Bild INP)

”Vi har inte möjlighet att tillverka hela skyddsmasker i stor skala, men vi kan bidra med själva visiret”, konstaterar Christoffer Bergman, VD på INP.

INP har gott om PET-folie på lager och har fått förfrågningar såväl från den egna regionen, Kronoberg, och andra regioner i södra Sverige som från en leverantör, som exporterar till Norge, om man kan bidra med ett fungerande material.

”Det har ju visats flera gånger i media hur sjukhuspersonal i brist på annat använt en 3D-printad skalm och overheadfolie, som man själv klippt till. En nödlösning som inte är särskilt säker. Man har kunnat visa att den beläggning, som finns på en overheadfolie för att pulvret från laserskrivaren ska fästa, också gör att exempelvis corona-virus och bakterier fastnar på folieytan och det måste ju undvikas”, säger Christoffer Bergman.

INP:s produktion av PET-visir sker parallellt med den ordinarie förpackningstillverkningen.

”Det här är inga problem för oss. Vi kan skära till ett par hundra tusen visir på ett par timmar och då är det med ett livsmedelsgodkänt material, som dessutom har en utmärkt imskyddsbehandling i form av ett släppmedel, vilket gör att PET-arken enkelt kan separeras från varandra”, berättar Christoffer Bergman.

Nu har INP levererat sina PET-baserade visir till två sjukvårdsregioner i Sverige och till produktion av visir, som exporteras till Norge.

”Vi kan hjälpa många fler om det behövs, det är bara att höra av sig”, avslutar Christoffer Bergman.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432