Förpackningsbolaget Wellplast blev vinnare i tävlingen The Serendipity Challenge som korar Sveriges främsta Start Up- eller tillväxtbolag. Wellplast AB är ett Skånebaserat bolag som grundades ur ett projekt på Chalmers 1999 och har utvecklat unika material för användning inom förpackning och emballage − och som nu får ett tillväxtpaket till ett värde av 500 000 kronor i form av expertisresurser för att utveckla bolaget.
– Wellplast har en mycket intressant produktplattform och har bevisat produktportföljens förträfflighet genom stark tillväxt med god lönsamhet. Wellplast lyckades stå ut i ett starkt finalstartfält, säger Saeid Esmaeilzadeh, medgrundare av Serendipity Innovations och jurymedlem i The Serendipity Challenge.
Wellplast i Munka-Ljungby, ett bolag som grundades 1999 ur ett projekt på Chalmers av Anders Jönzon och Jacob Volckert, levererar förpackningslösningar för transport och lagring för kunder med höga krav på renlighet och fukttålighet. Kombinationen av unika material och en gedigen erfarenhet inom förpackningsutveckling har lett till ett flertal patenterade material och en unik produktionsteknik. Det ledande materialet för transportförpackningar världen över är idag wellpapp, där kunderna ofta upplever problem när fukt eller renhetskrav kommer in i bilden. Genom sina unika material har Wellplast löst denna problematik och levererar rena och fuktsäkra förpackningslösningar med minimal miljöpåverkan. Exempel på industrier Wellplast levererar till är verkstad/fordon, livsmedel, sjukvård och byggindustri. Bolaget har idag kunder över hela Europa och 20 anställda i Munka-Ljungby.
– Det är väldigt spännande och vi är mycket stolta över att vinna i den fantastiska konkurrens som var. Det värdefulla tillväxtpaket som vi nu får ger oss möjlighet att utveckla de bitar vi vill och växa ytterligare, säger Anders Jönzon, vd på Wellplast AB. Konkret kan det till exempel vara vilka utvecklingsprojekt vi ska fokusera på och vilka marknader vi ska bredda oss inom. Utöver den specifika expertisen som vi får är det också väldigt positivt att få andras ögon på verksamheten i en expansionsfas.
Juryns motivering löd: Wellplast har en unik egenutvecklad teknikplattform och har bevisat styrkan i sin affärsmodell genom bolagets omsättning och vinst. Bolaget har ett starkt entreprenöriellt managementteam och ett tydligt koncept med en definierad marknad. Wellplast har en fantastisk framtidspotential.
På andra plats i tävlingen kom myClosetRoom från Vassmolösa som grundades av Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind 2012 när de var blott 18 år gamla, och på tredje plats kom Bioteria från Täby. myClosetRoom är en garderobapplikation för internet och idag har den virtuella garderoben 23 000 medlemmar med stor geografisk spridning världen över. Bioteria från Täby är ett miljöteknikföretag som utvecklar innovativa biotekniska produkter och helhetslösningar för bland annat avloppsvattenbehandlingar, avfallsteknik, ventilation och professionell hygien, och har funnit lösningar på ett flertal tidigare svårlösta problem inom detta fält.
Av de 25 bolag som deltog under finaldagen erhöll elva stycken ett letter of intent med en eller flera av jurymedlemmarna avseende samarbete och/eller finansiering.