Förpackning för färdigmat ska minska svinn

PUBLICERAD: 12 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Coop lanserar en ny Micvac-förpackning med en storlek som gör att den kostar mindre att köpa in och tillverka.

Matbutikskedjan Coop förpackar i dag drygt ett tiotal livsmedelsprodukter med Micvacs förpackningar. En mindre rund förpackning för färdigmat intar nu butikshyllorna.

Coop lanserar, i samarbete med Grön Ko, en ny storlek på förpackning för färdigmat. Den nya förpackningen som omsluter svamprisotto och två andra rätter kommer från livsmedelsteknikföretaget Micvac. Förpackningen är rund och väger 300 gram.

Lägre tillverkningskostnad

Enligt Coop är det välkommet med olika storlekar och former på förpackningar samt olika rätter för att skapa en intressant och attraktiv butikshylla.

Malin Brodén, Marketing Director på Micvac. Pressbild

– Den nya förpackningen är mindre än de i det befintliga sortimentet och kostar därför mindre att köpa in och tillverka. Detta gör att vi kan erbjuda produkter av samma höga kvalitet men till ett lägre konsumentpris, säger Jesper Malm, Strategic Buyer Private Label på Coop Sverige.

Förebygger svinn

– Micvac-förpackningar gör det möjligt att sälja färdigmat som är så lik hemgjord mat som möjligt och genom tillagningstekniken når produkterna i Micvac-förpackning även en lång total hållbarhet som hjälper oss förebygga svinn.

Färdigrätter i Sverige

Malin Brodén, Marketing Director på Micvac säger att färsk färdigmat är en av de snabbast växande kategorierna inom den svenska dagligvaruhandeln. Förtaget ser en ökad efterfrågan på olika storlekar på förpackningar.

– Konsumenterna efterfrågar både ett större utbud och variation av maträtter men även andra förpackningsstorlekar. Vi ser det som ett naturligt steg att kunna erbjuda våra kunder fler storlekar för att möta den ökade efterfrågan.

 

Läs vidare

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

Jord brinner för fiberbaserade ljuskoppar

På Frösön utanför Östersund finns start-up företaget Jord Innovation, ett företag med en ljus idé om man tillåts leka lite med ord. Jord har utvecklat en ljuskopp till värmeljus, baserad på fibermaterial. Tanken är att öka återvinningen. Dagens aluminiumkoppar, och de är många, återvinns sällan.
Egen bild

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson