Flaggan i topp med nytt namn och logga

PUBLICERAD: 15 maj 2014
UPPDATERAD: 24 januari

APak2

A-förpackning AB, ett av Sveriges snabbast växande och mest omfattande förpackningsföretag byter namn till aPak, ett enda varumärke som kommer att omfatta affärsområdena A-förpackning och Bröderna Ljungquist. Sammanslagningen är en del av företagets strategiska tillväxtplan och kommer att expandera verksamheten i de två tidigare affärsområdena under ett nytt varumärke och en ny hemsida.

– Många diskussioner har föranlett denna förändring, förklarar Åke Lindgren, VD för aPak (A-förpackning).

– Vi har upplevt mycket korsbefruktning mellan de två affärsområdena och det har bara ökat de senaste åren. Vi tror att denna sammanslagning kommer att göra vårt erbjudande mer tydligt och göra alla våra produkter och tjänster mer tillgängliga för alla kunder, stora som små. Vår nya organisation ger alla våra kunder, stora som små, ​​nationella och internationella, tillgång till hela vårt utbud av standardförpackningslösningar och produkter samt våra branschledande, kundanpassade lösningar såväl som full tillgång till vår webbshop.

– APak kommer att tillhandahålla ett brett utbud av förpacknings- och logistikprodukter och lösningar – från färdiga lösningar och produkter, och branschledande, kundanpassade lösningar till ett lika brett spektrum av kunder, däribland Volvo, SKF och många andra. ”Med andra ord kommer aPak fortsätta göra det vi alltid har gjort bara med ett namn i stället för två, och på en mer expansiv nivå.

I lanseringen av det nya aPak ingår även lanseringen av en helt reviderad grafisk profil och varumärkesuttryck samt en ny webbplats som omfattar båda affärsområdena och företagets webbshop.

– På APak kombinerar vi alla fördelar och stabilitet hos ett traditionellt, familjeägt företag med en djup förståelse för moderna, globala förpackningskrav och behov. Vi tror att det nya namnet och varumärket är en logisk utveckling av vårt tidigare namn och profil och kommer att sätta ett mycket synligt, nytt ansikte på vår strategi att växa både lokalt och internationellt, fortsätetr Åke Lindgren.

– Vi har länge förespråkat en övergripande och sammanhängande strategi för logistik- och förpackningslösningar. Denna affärsstrategi har fungerat mycket bra under åren och hjälpt våra kunder att växa och blomstra. Nu kommer vår interna organisation och varumärke att återspegla samma filosofi.

APak är ett familjeägt förpacknings- och logistikföretag med huvudkontor strax utanför Göteborg. APak producerar och arbetar med ett brett utbud av förpackningslösningar och material som betjänar kunder i Europa, Nordamerika och Kina. Företagets kunder består främst av framgångsrika, svenska industriföretag, aktiva både inom Sverige och på en global nivå.

APak1

Läs vidare

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax

Ny obelagd kartongkvalitet från Holmen Iggesund

Invercote Touch är en ny obestruken kartong från Holmen Board & Paper. Det är en kvalitet som är designad för att möta den växande efterfrågan på hållbara och visuellt tilltalande förpackningsmaterial med bibehållen tryckbarhet.
Igge touchx

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}