A-förpackning AB, ett av Sveriges snabbast växande och mest omfattande förpackningsföretag byter namn till aPak, ett enda varumärke som kommer att omfatta affärsområdena A-förpackning och Bröderna Ljungquist. Sammanslagningen är en del av företagets strategiska tillväxtplan och kommer att expandera verksamheten i de två tidigare affärsområdena under ett nytt varumärke och en ny hemsida.
– Många diskussioner har föranlett denna förändring, förklarar Åke Lindgren, VD för aPak (A-förpackning).
– Vi har upplevt mycket korsbefruktning mellan de två affärsområdena och det har bara ökat de senaste åren. Vi tror att denna sammanslagning kommer att göra vårt erbjudande mer tydligt och göra alla våra produkter och tjänster mer tillgängliga för alla kunder, stora som små. Vår nya organisation ger alla våra kunder, stora som små, nationella och internationella, tillgång till hela vårt utbud av standardförpackningslösningar och produkter samt våra branschledande, kundanpassade lösningar såväl som full tillgång till vår webbshop.
– APak kommer att tillhandahålla ett brett utbud av förpacknings- och logistikprodukter och lösningar – från färdiga lösningar och produkter, och branschledande, kundanpassade lösningar till ett lika brett spektrum av kunder, däribland Volvo, SKF och många andra. ”Med andra ord kommer aPak fortsätta göra det vi alltid har gjort bara med ett namn i stället för två, och på en mer expansiv nivå.
I lanseringen av det nya aPak ingår även lanseringen av en helt reviderad grafisk profil och varumärkesuttryck samt en ny webbplats som omfattar båda affärsområdena och företagets webbshop.
– På APak kombinerar vi alla fördelar och stabilitet hos ett traditionellt, familjeägt företag med en djup förståelse för moderna, globala förpackningskrav och behov. Vi tror att det nya namnet och varumärket är en logisk utveckling av vårt tidigare namn och profil och kommer att sätta ett mycket synligt, nytt ansikte på vår strategi att växa både lokalt och internationellt, fortsätetr Åke Lindgren.
– Vi har länge förespråkat en övergripande och sammanhängande strategi för logistik- och förpackningslösningar. Denna affärsstrategi har fungerat mycket bra under åren och hjälpt våra kunder att växa och blomstra. Nu kommer vår interna organisation och varumärke att återspegla samma filosofi.
APak är ett familjeägt förpacknings- och logistikföretag med huvudkontor strax utanför Göteborg. APak producerar och arbetar med ett brett utbud av förpackningslösningar och material som betjänar kunder i Europa, Nordamerika och Kina. Företagets kunder består främst av framgångsrika, svenska industriföretag, aktiva både inom Sverige och på en global nivå.