Flaggan i topp med nytt namn och logga

PUBLICERAD: 15 maj 2014
UPPDATERAD: 24 januari

APak2

A-förpackning AB, ett av Sveriges snabbast växande och mest omfattande förpackningsföretag byter namn till aPak, ett enda varumärke som kommer att omfatta affärsområdena A-förpackning och Bröderna Ljungquist. Sammanslagningen är en del av företagets strategiska tillväxtplan och kommer att expandera verksamheten i de två tidigare affärsområdena under ett nytt varumärke och en ny hemsida.

– Många diskussioner har föranlett denna förändring, förklarar Åke Lindgren, VD för aPak (A-förpackning).

– Vi har upplevt mycket korsbefruktning mellan de två affärsområdena och det har bara ökat de senaste åren. Vi tror att denna sammanslagning kommer att göra vårt erbjudande mer tydligt och göra alla våra produkter och tjänster mer tillgängliga för alla kunder, stora som små. Vår nya organisation ger alla våra kunder, stora som små, ​​nationella och internationella, tillgång till hela vårt utbud av standardförpackningslösningar och produkter samt våra branschledande, kundanpassade lösningar såväl som full tillgång till vår webbshop.

– APak kommer att tillhandahålla ett brett utbud av förpacknings- och logistikprodukter och lösningar – från färdiga lösningar och produkter, och branschledande, kundanpassade lösningar till ett lika brett spektrum av kunder, däribland Volvo, SKF och många andra. ”Med andra ord kommer aPak fortsätta göra det vi alltid har gjort bara med ett namn i stället för två, och på en mer expansiv nivå.

I lanseringen av det nya aPak ingår även lanseringen av en helt reviderad grafisk profil och varumärkesuttryck samt en ny webbplats som omfattar båda affärsområdena och företagets webbshop.

– På APak kombinerar vi alla fördelar och stabilitet hos ett traditionellt, familjeägt företag med en djup förståelse för moderna, globala förpackningskrav och behov. Vi tror att det nya namnet och varumärket är en logisk utveckling av vårt tidigare namn och profil och kommer att sätta ett mycket synligt, nytt ansikte på vår strategi att växa både lokalt och internationellt, fortsätetr Åke Lindgren.

– Vi har länge förespråkat en övergripande och sammanhängande strategi för logistik- och förpackningslösningar. Denna affärsstrategi har fungerat mycket bra under åren och hjälpt våra kunder att växa och blomstra. Nu kommer vår interna organisation och varumärke att återspegla samma filosofi.

APak är ett familjeägt förpacknings- och logistikföretag med huvudkontor strax utanför Göteborg. APak producerar och arbetar med ett brett utbud av förpackningslösningar och material som betjänar kunder i Europa, Nordamerika och Kina. Företagets kunder består främst av framgångsrika, svenska industriföretag, aktiva både inom Sverige och på en global nivå.

APak1

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E