Finsk sprit och kartong hyllades

PUBLICERAD: 19 juni 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Den lättviktiga kartongen som används till förpackningen heter MetsäBoard Pro FBB Bright i 350 g/m2.

Finska varumärket Arctic Blue Gin kammade hem titeln Spirit of the year med en kartongförpackning från Metsä Board.

Arctic Blue Gin tillverkas av det finska destilleriet och vinproducenten Nordic Premium Beverages från Ilomantsi i östra Finland. När ginsmaken togs fram till Arctic Blue Gin, tog man fasta på att ingredienserna skulle återspegla en unik arktisk och naturlig miljö. Och likaså när förpackningsmaterialet skulle väljas var det viktigt att det förenades med varumärkets kvalitet och värden. Här fick finska kartongproducenten Metsä Board förtroendet. Nu har gindrycken med kartong från Metsä board vunnit titeln ”Spirit of the Year” med ett Double-Gold betyg i årets World Spirits Awards.

Den lättviktiga kartongen som används till förpackningen heter MetsäBoard Pro FBB Bright i 350 g/m2. Den är tillverkad av spårbar råvara som kommer från hållbart brukade nordiska skogar. Kartongens kvalitet, vithet och ytjämnhet ger enligt tillverkaren en utmärkt tryckbarhet och möjlighet till användning av speciella effekter.

–Förpackningen trycktes på kartongens obestrukna sida för att ge en ren och naturlig känsla som återspeglar varumärkets identitet. Mycket krävande finish användes för att ge ett tredimensionellt intryck runt de tryckta klipporna samt prägling i flera skikt för en känsla av sten. För en distinkt kontrast mot den naturliga kartongytan användes foliering. Slutligen trycktes förpackningens insida för att ge konsumenten ett maximalt intryck när flaskan tas ur förpackningen, säger Ilkka Harju, Packaging services director  på Metsä Board.

Konverteringen gjordes av Starcke, Aldus och Pyroll i Finland. För transportförpackningarna, som skickas till återförsäljarna, användes en annan av Metsä Boards produkter – kraftlinern MetsäBoard Pro WKL.

 

Läs vidare

Ny svensk forskning möjliggör att pappersfiber kan återvinnas fler gånger

Ett av problemen med pappersåtervinning är att fibern blir stelare vid avvattning och torkning vilket kallas förhorning. Detsamma händer också exempelvis disktrasor, vilka blir stelare med tiden. Ny forskning visar hur förhorning sker, kunskap som kommer ge möjlighet att återvinna pappersfibern många fler gånger jämfört med dagens fem till sju gånger.
BjornSjostrand-900

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Sulapacs biomaterial i lyxiga franska kosmetikaförpackningar

Finska Sulapac Oy med sitt uppmärksammade egenutvecklade biomaterial, som ersätter oljebaserad plast, fortsätter sin satsning inom kosmetikområdet, nu senast med en serie lyxiga förpackningar i ett samarbete med franska företag.
sulapac-lock-utvaldx

Nestes bioråvara blir till bioPET-flaskor hos japanska Suntory

Den finska petroleumkoncernen Neste har inlett samarbete med japanska dryckesföretaget Suntory om produktion av dryckesflaskor i biobaserad PET. Ytterligare två andra företag ingår i samarbetet.
neste-suntory-utvaldx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning