Finsk sprit och kartong hyllades

PUBLICERAD: 19 juni 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Den lättviktiga kartongen som används till förpackningen heter MetsäBoard Pro FBB Bright i 350 g/m2.

Finska varumärket Arctic Blue Gin kammade hem titeln Spirit of the year med en kartongförpackning från Metsä Board.

Arctic Blue Gin tillverkas av det finska destilleriet och vinproducenten Nordic Premium Beverages från Ilomantsi i östra Finland. När ginsmaken togs fram till Arctic Blue Gin, tog man fasta på att ingredienserna skulle återspegla en unik arktisk och naturlig miljö. Och likaså när förpackningsmaterialet skulle väljas var det viktigt att det förenades med varumärkets kvalitet och värden. Här fick finska kartongproducenten Metsä Board förtroendet. Nu har gindrycken med kartong från Metsä board vunnit titeln ”Spirit of the Year” med ett Double-Gold betyg i årets World Spirits Awards.

Den lättviktiga kartongen som används till förpackningen heter MetsäBoard Pro FBB Bright i 350 g/m2. Den är tillverkad av spårbar råvara som kommer från hållbart brukade nordiska skogar. Kartongens kvalitet, vithet och ytjämnhet ger enligt tillverkaren en utmärkt tryckbarhet och möjlighet till användning av speciella effekter.

–Förpackningen trycktes på kartongens obestrukna sida för att ge en ren och naturlig känsla som återspeglar varumärkets identitet. Mycket krävande finish användes för att ge ett tredimensionellt intryck runt de tryckta klipporna samt prägling i flera skikt för en känsla av sten. För en distinkt kontrast mot den naturliga kartongytan användes foliering. Slutligen trycktes förpackningens insida för att ge konsumenten ett maximalt intryck när flaskan tas ur förpackningen, säger Ilkka Harju, Packaging services director  på Metsä Board.

Konverteringen gjordes av Starcke, Aldus och Pyroll i Finland. För transportförpackningarna, som skickas till återförsäljarna, användes en annan av Metsä Boards produkter – kraftlinern MetsäBoard Pro WKL.

 

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se