Fiffig krympfolierad vodkaflaska

PUBLICERAD: 18 december 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Den sleeve-försedda flaskan till vänster är Absoluts senaste specialutgåva.

Absolut fortsätter på spåret med att locka med konsumenterna med fodral på vodkaflaskorna. I samarbete med CCL Labels har de tagit fram en specialutgåva med en krympfolie i metalliskt blått och silver.

Den första varianten av Absolut Uncover-kampanjen bestod av den ikoniska vodkaflaskan omsluten av ett tygfodral. Nu fortsätter vodkaproducenten med etikettföretaget CCL Labels hjälp. Denna gång har de tagit fram en heltäckande sleeve-försedd variant i gnistrande metalliskt blått och silver som sitter tätt kring flaskan.

Vid en första anblick kan man tro att det är en heltäckande folie som sitter fast och omsluter flaskan. Men snart blir man varse vid öppningen, att det med ett antal perforeringar visar sig att folien inte sitter fast på flaskan, utan mer fungerar som flaskans fodral. Konsumenten får en unik öppningsritual, enligt CCL Labels. Till de tre olika flaskstorlekarna användes en högkrympande PET-film där vardera flaska fick en rad unikt utformade perforeringar.

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432