AGI bjuder in till heldag om digitaltryck i Malmö den 6 oktober..
Tre frågor till Esmark Finch’s vd, John Mullane som talar på Digipack
Vilka förpackningsområden fokuserar ni på?
– – Övergripande finns det tre intressanta marknader: livsmedel, läkemedel och teknik. Vi lade mycket tid på att kvantifiera kunderna och förstå deras affärer. På Irland finns det många små livsmedelsproducenter och en av de största utmaningarna för dem är kostnaderna för produktlanseringar. Det är något vi kan hjälpa dem med genom att producera on-demand i små upplagor. Det är idag vår viktigaste kundgrupp.
Vart är Esmark Finch på väg någonstans?
– Vi är och förblir en nischverksamhet. Vi har ett årlig tillväxtmål på tio procent och bra marginaler på det vi producerar. Vi är övertygade om att detta kommer att fortsätta ännu några år. Men det är viktigt att hela tiden omvärdera kundernas affärsmodell. Om den förändras måste vi göra det samma. Som jag tidigare nämnde så måste förpackningsbranschen förr eller senare vakna. Det kan mycket väl bli så att vi blir en del av ett större företag. På ett sätt skulle det gagna oss eftersom vi då skulle få mer utrymme för återinvesteringar i verksamheten.
Vilka har varit era största utmaningar?
– Man måste förstå att om man verkar inom en nisch är det svårt att jämföra sig med traditionell volymproduktion. Och det är detta som är själva utmaningen. Kunderna är inte vana vid att tänka i mindre volymer, utan tänker utifrån pris per producerad enhet. Därför måste vi börja med att lära dem att det är de totala omkostnader per enhet som är det intressanta. Det är dock avsevärt mer komplicerat att ta med sådant som uppbundet kapital, lagerhållning, spill med mera i beräkningsmodellen. Så utmaningen är att verkligen förstå denna prismodell och ha tålamod. För det ta tid för kunderna att förstå hur allt hänger ihop.
Säkra din plats till Digipack – anmäl dig i dag.