En heldag om digitalt förpackningstryck

PUBLICERAD: 17 september 2015
UPPDATERAD: 24 januari

AGI DigiPack

AGI bjuder in till heldag om digitaltryck i Malmö den 6 oktober..

Tre frågor till Esmark Finch’s vd, John Mullane som talar på Digipack

Vilka förpackningsområden fokuserar ni på?
– Övergripande finns det tre intressanta marknader: livsmedel, läkemedel och teknik. Vi lade mycket tid på att kvantifiera kunderna och förstå deras affärer. På Irland finns det många små livsmedelsproducenter och en av de största utmaningarna för dem är kostnaderna för produktlanseringar. Det är något vi kan hjälpa dem med genom att producera on-demand i små upplagor. Det är idag vår viktigaste kundgrupp.

Vart är Esmark Finch på väg någonstans?
– Vi är och förblir en nischverksamhet. Vi har ett årlig tillväxtmål på tio procent och bra marginaler på det vi producerar. Vi är övertygade om att detta kommer att fortsätta ännu några år. Men det är viktigt att hela tiden omvärdera kundernas affärsmodell. Om den förändras måste vi göra det samma. Som jag tidigare nämnde så måste förpackningsbranschen förr eller senare vakna. Det kan mycket väl bli så att vi blir en del av ett större företag. På ett sätt skulle det gagna oss eftersom vi då skulle få mer utrymme för återinvesteringar i verksamheten.

Vilka har varit era största utmaningar?
– Man måste förstå att om man verkar inom en nisch är det svårt att jämföra sig med traditionell volymproduktion. Och det är detta som är själva utmaningen. Kunderna är inte vana vid att tänka i mindre volymer, utan tänker utifrån pris per producerad enhet. Därför måste vi börja med att lära dem att det är de totala omkostnader per enhet som är det intressanta. Det är dock avsevärt mer komplicerat att ta med sådant som uppbundet kapital, lagerhållning, spill med mera i beräkningsmodellen. Så utmaningen är att verkligen förstå denna prismodell och ha tålamod. För det ta tid för kunderna att förstå hur allt hänger ihop.

Säkra din plats till Digipack – anmäl dig i dag.

AGI Digipack John MullaneJohn Mullane

 

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx