En heldag om digitalt förpackningstryck

PUBLICERAD: 17 september 2015
UPPDATERAD: 24 januari

AGI DigiPack

AGI bjuder in till heldag om digitaltryck i Malmö den 6 oktober..

Tre frågor till Esmark Finch’s vd, John Mullane som talar på Digipack

Vilka förpackningsområden fokuserar ni på?
– Övergripande finns det tre intressanta marknader: livsmedel, läkemedel och teknik. Vi lade mycket tid på att kvantifiera kunderna och förstå deras affärer. På Irland finns det många små livsmedelsproducenter och en av de största utmaningarna för dem är kostnaderna för produktlanseringar. Det är något vi kan hjälpa dem med genom att producera on-demand i små upplagor. Det är idag vår viktigaste kundgrupp.

Vart är Esmark Finch på väg någonstans?
– Vi är och förblir en nischverksamhet. Vi har ett årlig tillväxtmål på tio procent och bra marginaler på det vi producerar. Vi är övertygade om att detta kommer att fortsätta ännu några år. Men det är viktigt att hela tiden omvärdera kundernas affärsmodell. Om den förändras måste vi göra det samma. Som jag tidigare nämnde så måste förpackningsbranschen förr eller senare vakna. Det kan mycket väl bli så att vi blir en del av ett större företag. På ett sätt skulle det gagna oss eftersom vi då skulle få mer utrymme för återinvesteringar i verksamheten.

Vilka har varit era största utmaningar?
– Man måste förstå att om man verkar inom en nisch är det svårt att jämföra sig med traditionell volymproduktion. Och det är detta som är själva utmaningen. Kunderna är inte vana vid att tänka i mindre volymer, utan tänker utifrån pris per producerad enhet. Därför måste vi börja med att lära dem att det är de totala omkostnader per enhet som är det intressanta. Det är dock avsevärt mer komplicerat att ta med sådant som uppbundet kapital, lagerhållning, spill med mera i beräkningsmodellen. Så utmaningen är att verkligen förstå denna prismodell och ha tålamod. För det ta tid för kunderna att förstå hur allt hänger ihop.

Säkra din plats till Digipack – anmäl dig i dag.

AGI Digipack John MullaneJohn Mullane

 

Läs vidare

Flexotryckare höll trycket uppe på AFF21

Absolute Flexo Future, AFF 21, kunde äntligen arrangeras i början av oktober. Runt etthundrasextio svenska och danska medlemmar i Sweflex och Dansk Flexoforum var på plats på Hotell Tylösand i början av oktober och fick ta del av ett omfattande konferensprogram, bordsutställning och självfallet goda tillfällen till mingel. Arrangemanget sker vart tredje år och lockar normalt över tvåhundra deltagare. Med tanke på omständigheterna var uppslutningen mycket bra.
vW-scaled

Trendspaning hos bioplastförening

Nordisk Bioplastförening (NBF) bjuder in till ett webbinarium om produktutveckling, trender och tillgången på bioplast. Leveransproblemen är stora för många branscher i pandemin och plaster och polymermaterial är inget undantag.
Gunilla-stor

Teförpackning charmade juryn

Pappersproducenten Gmund har för sjätte året hyllat trycksaker. Årets förpackning gick till designbyrån Fuzhou Sunland Design Company för en offset-tryckt teförpackning.
gewinner-packaging

Företag tankade kunskap om digitala strategier

Digital strategi för styrelser och ledning stod på agendan när det hölls event av Packbridge och konsultföretagen Kunskapspartner och Scorecard.
53781107_383891392343316_8253460931271458816_n

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker