Elever presenterar förpackningsidé för Spotify

PUBLICERAD: 23 oktober 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud Jon Haag_400x400ar

Jon Haag

Eleverna på Berghs Schools of Communication har nu kommit halvvägs i årets SPICE, en designtävling i samarbete mellan Berghs och BillerudKorsnäs, och har presenterat förpackningslösningar för hur den digitala musiktjänsten Spotify ska möta människor fysiskt.

– Spotify var inspirerade, de trodde nog inte att studenterna skulle presentera idéer med sådan kreativ höjd, säger Jon Haag, Corporate Innovation Manager på BillerudKorsnäs.

Totalt presenterade de tolv olika grupperna 24 olika lösningar för Spotify, två per grupp. Nu går grupperna vidare med bara ett förslag vardera.

– Grupperna hade kommit olika långt inom skilda områden. En del hade en klar idé om var Spotifys pop up store, som var en del av uppdraget, skulle vara placerad och vad som ska hända där, andra hade mer fokuserat på hur den skulle se ut, säger Jon Haag.

Ett exempel på val som Berghs-eleverna står inför är om lösningen ska fungera bäst på den svenska marknaden, eller om den också ska vara skalbar för en internationell fysisk lansering av Spotify.

SPICE genomförs för femte gången och har vuxit från en tävling för eleverna vid Berghs till att bli en integrerad del av kursen Hållbar förpackningsdesign på skolan. Vinnaren i SPICE kommer att utses den 29 oktober

 

Läs vidare

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Papper i stället för plast testas i finsk chokladförpackning

UPM Specialty Papers och Orkla Suomi testar ett nytt pappersomslag för Panda Milk choklad. Under en sexmånaders pilotperiod ersätter de nya omslagen traditionellt använda omslag av PP. På grund av sin höga fetthalt kan choklad vara en utmaning att packa i papper.
Panda Maitosuklaa 2025 E

Senaste nytt

Är det här greenwashing Lego?

Lego är inne i en period där man byter ut sina plastpåsar med klotsarna som ligger i en kartongförpackning. Man byter till papperspåsar av miljöskäl, men hur är det egentligen? I Holland har en miljökämpe testat papperspåsarna.
Lego1x

Herrljunga Musteri byter från plast till plast i förpackningar för ingefärashots

Herrljunga Musteri har lanserat sina ingefärashots i en alternativ förpackningslösning. Man har gått från de små PET-flaskorna till påsförpackningar. Det är följden av att retursystemet inte kan hantera flaskor med så låg volym som gäller för shotsen.
Herrljungax

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx