Elever presenterar förpackningsidé för Spotify

PUBLICERAD: 23 oktober 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud Jon Haag_400x400ar

Jon Haag

Eleverna på Berghs Schools of Communication har nu kommit halvvägs i årets SPICE, en designtävling i samarbete mellan Berghs och BillerudKorsnäs, och har presenterat förpackningslösningar för hur den digitala musiktjänsten Spotify ska möta människor fysiskt.

– Spotify var inspirerade, de trodde nog inte att studenterna skulle presentera idéer med sådan kreativ höjd, säger Jon Haag, Corporate Innovation Manager på BillerudKorsnäs.

Totalt presenterade de tolv olika grupperna 24 olika lösningar för Spotify, två per grupp. Nu går grupperna vidare med bara ett förslag vardera.

– Grupperna hade kommit olika långt inom skilda områden. En del hade en klar idé om var Spotifys pop up store, som var en del av uppdraget, skulle vara placerad och vad som ska hända där, andra hade mer fokuserat på hur den skulle se ut, säger Jon Haag.

Ett exempel på val som Berghs-eleverna står inför är om lösningen ska fungera bäst på den svenska marknaden, eller om den också ska vara skalbar för en internationell fysisk lansering av Spotify.

SPICE genomförs för femte gången och har vuxit från en tävling för eleverna vid Berghs till att bli en integrerad del av kursen Hållbar förpackningsdesign på skolan. Vinnaren i SPICE kommer att utses den 29 oktober

 

Läs vidare

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Paboco lanserar nu världens första marknadsfärdiga pappersflaska

Paboco och Blue Ocean Closures har samarbetat för att skapa branschens första marknadsfärdiga pappersflaska och fiberbaserade lockkombination. Den är nu tillgänglig på marknaden och förväntas nå konsumenterna i början av 2025. I dag, den 8 oktober visas den för första gången för marknaden. Det sker på läkemedelsmässan CPHI i Milano.
Main Imagex

GAIA Biomaterials levererar material till miljontals sugrör i USA

I dagarna påbörjar det amerikanska företaget Evanesce produktionen av de första 7,5 miljoner sugrören av det svenska materialet Biodolomer. En krita-baserad plastersättnining som tillverkas av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Nestlé kan trolla fram en gaffel av vetemjöl och salt

Vi är nog många som i barndomen kladdade med trolldeg, eller så gjorde våra barn det. Nu har Nestlé nästan plockat upp det kladdet när man lanserat en gaffel i begränsad upplaga. Vetemjöl och salt ingår i vilket fall, sen behövs bara lite vatten och olja så är trolldegen klar.
gaffel bio

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x