Wellpapplåda för jordgubbar från DS Smith och Metsä Board

PUBLICERAD: 8 december 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Den nya wellpapplådan för jordgubbar och andra bär är tillverkad av färskfiber och har ett fotobaserat tryck med processfärger och full HD-teknik. (Bild Metsä Board)

DS Smith och Metsä Board har tillsammans med partners utvecklat en modern och högkvalitativ wellpapplåda för jordgubbar och andra bär.

Enligt ett pressmeddelande är förpackningen tryckt med processfärg och full HD-teknik, vilket gett lägre färgåtgång och mycket hög tryckkvalitet med klara färger.

”Förpackningens design använde inte vektorgrafik som normalt för bärlådor utan istället ett fotobaserat flerfärgstryck. Det var en extremt krävande process, som förutsatte en bestruken vit kraftliner av hög kvalitet”, säger Ville Laiho från DS Smith, som producerade förpackningen.

Wellpappen, som användes, var en EB dubbelwell och tillverkad med Metsä Boards Pro WKL, 175 g/m², som ytterliner.

Metsä Board skriver i ett pressmeddelande att bärlådan är säker för direktkontakt med livsmedel, eftersom materialet är tillverkat av färskfiber. Dessutom tål en förpackning av färskfiber variationer av luftfuktigheten bättre än förpackningar av returfiber. På vägen från odling till konsument kan fuktförhållandena variera avsevärt och förpackningen måste därför skydda produkten i hela kedjan. Efter användning är wellpapplådan enkel att återvinna.

”Hållbarhet är en stark trend, vilket märks på att konsumenter och varumärken vill gå från plast till fiberbaserade material för att minska förpackningens koldioxidavtryck. Förpackningar av färskfiber är därför framtidens material”, säger Ilkka Harju, Packaging Design Director, EMEA and APAC hos Metsä Board.

Förutom DS Smith, var två andra företag i Metsä Boards Excellence Centre partnernätverk involverade: Marvaco som gjorde repron och Futupack som kommer att leverera mindre kvantiteter till odlare i samarbete med DS Smith.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax