AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.
Nu har Diageo tagit detta ett steg längre och ger gäster som besöker Johnnie Walker Princes Street Spirit Tourism Experience i Edinburgh, Skottland, en möjlighet att upptäcka Johnnie Walker x Scott Naismith. Det är en generativ AI-driven upplevelse som låter gästerna samdesigna en personlig flaska för Johnnie Walker Blue Label. Upplevelsen är endast tillgänglig i Edinburgh och planeras att pågå från 1 – 31 augusti. Det tros vara den första någonsin att kombinera skotsk whisky, konst och AI i världsklass.
Besökarna får svara på tre enkla frågor som kommer att påverka nyckelteman i den skotske konstnären Scott Naismiths arbete, och i slutänden påverka deras flaskdesign. De enkla uppmaningarna kommer att generera olika färger, platser, konstnärliga stilar och tider på dagen, vilket resulterar i en unik flaska som kommer att skrivas ut på några minuter.
Upplevelsen drivs av ’Project Halo’, en Diageo Breakthrough Innovation som låter varumärken och konsumenter samskapa personliga etikettdesigner/produktkonstverk. Lanseringen kommer i takt med att konsumenter i allt högre grad söker efter unika upplevelser och produkter som signalerar tillhörighet, status och personlighet, vare sig det är för dem själva eller andra, säger företaget.
Diageos Breakthrough Innovation-team är engagerade i att aktivt leta efter partners att samarbeta med för att testa och lära sig genombrottsidéer. ”Project Halo” fortsätter detta åtagande, med Diageo som samarbetar med branschexperter, inklusive Phantom, Amazon AWS, Hybrid Software, GMG och Roland DG. Till exempel har Diageo utnyttjat den senaste utvecklingen inom Generativ AI genom Amazons Titans modell, som säkerställer det etiska skyddet av konstnärsarbete samtidigt som det tillåter konsumenter att vara med och skapa.
Gäster kan få tillgång till upplevelsen med varje köp av Johnnie Walker Blue Label i lokalens butik under augusti. Flaskdesignelementet kan kompletteras utan extra kostnad med en bokningsbar expertledd provning av Johnnie Walker Blue Label, samt en guidad provning av den begränsade upplagan av Johnnie Walker Blue Label ’Elusive Umami’, i rooftop Explorers’ Bothy-bar.