Designa en AI-baserad etikett åt Johnnie Walker

PUBLICERAD: 12 augusti 2024
UPPDATERAD: 12 augusti

 

AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.

Nu har Diageo tagit detta ett steg längre och ger gäster som besöker Johnnie Walker Princes Street Spirit Tourism Experience i Edinburgh, Skottland, en möjlighet att upptäcka Johnnie Walker x Scott Naismith. Det är en generativ AI-driven upplevelse som låter gästerna samdesigna en personlig flaska för Johnnie Walker Blue Label. Upplevelsen är endast tillgänglig i Edinburgh och planeras att pågå från 1 – 31 augusti. Det tros vara den första någonsin att kombinera skotsk whisky, konst och AI i världsklass.

Besökarna får svara på tre enkla frågor som kommer att påverka nyckelteman i den skotske konstnären Scott Naismiths arbete, och i slutänden påverka deras flaskdesign. De enkla uppmaningarna kommer att generera olika färger, platser, konstnärliga stilar och tider på dagen, vilket resulterar i en unik flaska som kommer att skrivas ut på några minuter.

Upplevelsen drivs av ’Project Halo’, en Diageo Breakthrough Innovation som låter varumärken och konsumenter samskapa personliga etikettdesigner/produktkonstverk. Lanseringen kommer i takt med att konsumenter i allt högre grad söker efter unika upplevelser och produkter som signalerar tillhörighet, status och personlighet, vare sig det är för dem själva eller andra, säger företaget.

Diageos Breakthrough Innovation-team är engagerade i att aktivt leta efter partners att samarbeta med för att testa och lära sig genombrottsidéer. ”Project Halo” fortsätter detta åtagande, med Diageo som samarbetar med branschexperter, inklusive Phantom, Amazon AWS, Hybrid Software, GMG och Roland DG. Till exempel har Diageo utnyttjat den senaste utvecklingen inom Generativ AI genom Amazons Titans modell, som säkerställer det etiska skyddet av konstnärsarbete samtidigt som det tillåter konsumenter att vara med och skapa.

Gäster kan få tillgång till upplevelsen med varje köp av Johnnie Walker Blue Label i lokalens butik under augusti. Flaskdesignelementet kan kompletteras utan extra kostnad med en bokningsbar expertledd provning av Johnnie Walker Blue Label, samt en guidad provning av den begränsade upplagan av Johnnie Walker Blue Label ’Elusive Umami’, i rooftop Explorers’ Bothy-bar.

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9
Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls
Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x
Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group