Designa en AI-baserad etikett åt Johnnie Walker

PUBLICERAD: 12 augusti 2024
UPPDATERAD: 12 augusti

 

AIPIA, det vill säga Active and Intelligent Packaging Industry Assocation, arrangerade en konferens i samband med ProPak Asia i Bangkok. Företaget Aire Global visade där vilken kraft AI ger förpackningsdesignprocessen. Diageo har tagit fasta på detta och öppnar under en kort period en möjlighet att med hjälp av AI designa en etikett till Johnnie Walker.

Nu har Diageo tagit detta ett steg längre och ger gäster som besöker Johnnie Walker Princes Street Spirit Tourism Experience i Edinburgh, Skottland, en möjlighet att upptäcka Johnnie Walker x Scott Naismith. Det är en generativ AI-driven upplevelse som låter gästerna samdesigna en personlig flaska för Johnnie Walker Blue Label. Upplevelsen är endast tillgänglig i Edinburgh och planeras att pågå från 1 – 31 augusti. Det tros vara den första någonsin att kombinera skotsk whisky, konst och AI i världsklass.

Besökarna får svara på tre enkla frågor som kommer att påverka nyckelteman i den skotske konstnären Scott Naismiths arbete, och i slutänden påverka deras flaskdesign. De enkla uppmaningarna kommer att generera olika färger, platser, konstnärliga stilar och tider på dagen, vilket resulterar i en unik flaska som kommer att skrivas ut på några minuter.

Upplevelsen drivs av ’Project Halo’, en Diageo Breakthrough Innovation som låter varumärken och konsumenter samskapa personliga etikettdesigner/produktkonstverk. Lanseringen kommer i takt med att konsumenter i allt högre grad söker efter unika upplevelser och produkter som signalerar tillhörighet, status och personlighet, vare sig det är för dem själva eller andra, säger företaget.

Diageos Breakthrough Innovation-team är engagerade i att aktivt leta efter partners att samarbeta med för att testa och lära sig genombrottsidéer. ”Project Halo” fortsätter detta åtagande, med Diageo som samarbetar med branschexperter, inklusive Phantom, Amazon AWS, Hybrid Software, GMG och Roland DG. Till exempel har Diageo utnyttjat den senaste utvecklingen inom Generativ AI genom Amazons Titans modell, som säkerställer det etiska skyddet av konstnärsarbete samtidigt som det tillåter konsumenter att vara med och skapa.

Gäster kan få tillgång till upplevelsen med varje köp av Johnnie Walker Blue Label i lokalens butik under augusti. Flaskdesignelementet kan kompletteras utan extra kostnad med en bokningsbar expertledd provning av Johnnie Walker Blue Label, samt en guidad provning av den begränsade upplagan av Johnnie Walker Blue Label ’Elusive Umami’, i rooftop Explorers’ Bothy-bar.

 

Läs vidare

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Senaste nytt

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx