Coca-Cola testar flaskor utan etikett i Storbritannien

PUBLICERAD: 15 februari 2024
UPPDATERAD: 15 februari

Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.

Testen genomförs i åtta Tesco Express butiker fram till mars. Genom att ta bort etiketterna tar man bort behovet av att separera dem från flaskorna under återvinningsprocessen. Även om befintliga etiketter är helt återvinningsbara, minskar man sin användning av förpackningsmaterial att ta bort dem och säkert finns det ett ekonomiskt incitament också.

Provflaskor har en präglad logotyp på framsidan av förpackningen och lasergraverad produktinformation på baksidan. Flaskorna består av etthundra procent återvunnet PET-material.

Att placera etikettlösa flaskor i butik för första gången kommer att hjälpa Coca-Cola att förstå hur människor reagerar på den nya designen, och om några ytterligare förändringar behövs för att hjälpa människor att hitta och identifiera sina favoritprodukter från Sprite utan de vanliga etiketterna.

Etiketterna innehåller naturligtvis värdefull information för konsumenterna, men med hjälp av ny teknik hittar man nu andra sätt att dela denna information.

I stället för etiketten har de nya provflaskorna en präglad logotyp på framsidan av förpackningen och lasergraverad produktinformation på baksidan. Man har också etsat all värdefull information man kan förvänta sig att se på en etikett, på baksidan av flaskan.

De två varianterna av drycker i testet, Sprite och Sprite Zero, kommer fortfarande att vara lätta att särskilja genom sina lock, som kommer i grönt för Sprite och transparent för Sprite Zero.

Skulle testen bli lyckad riskerar etikettindustrin att på sikt tappa stora volymer. Coca-Cola är ingen liten aktör, och andra kan så klart komma att följa efter.

 

Läs vidare

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Nu går det att panta God Morgons juicekartonger

God Morgon inleder ett samarbete med Bower och erbjuder nu pant på sina juicekartonger. Målet är att öka antalet återvunna förpackningar genom att erbjuda olika typer av förmåner när panten har registrerats.
God-Morgon-juicekartonger-pantas-via-Bower

BEWI ökar sin återvinningskapacitet genom att öppna en cirkulär hubb i Norrköping

BEWI öppnar nu sin nya cirkulära hubb i Norrköping, vilket ökar företagets återvinningskapacitet för EPS (expanderad polystyren) med 40 procent.
BEWIx

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Senaste nytt

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024