Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.
Testen genomförs i åtta Tesco Express butiker fram till mars. Genom att ta bort etiketterna tar man bort behovet av att separera dem från flaskorna under återvinningsprocessen. Även om befintliga etiketter är helt återvinningsbara, minskar man sin användning av förpackningsmaterial att ta bort dem och säkert finns det ett ekonomiskt incitament också.
Provflaskor har en präglad logotyp på framsidan av förpackningen och lasergraverad produktinformation på baksidan. Flaskorna består av etthundra procent återvunnet PET-material.
Att placera etikettlösa flaskor i butik för första gången kommer att hjälpa Coca-Cola att förstå hur människor reagerar på den nya designen, och om några ytterligare förändringar behövs för att hjälpa människor att hitta och identifiera sina favoritprodukter från Sprite utan de vanliga etiketterna.
Etiketterna innehåller naturligtvis värdefull information för konsumenterna, men med hjälp av ny teknik hittar man nu andra sätt att dela denna information.
I stället för etiketten har de nya provflaskorna en präglad logotyp på framsidan av förpackningen och lasergraverad produktinformation på baksidan. Man har också etsat all värdefull information man kan förvänta sig att se på en etikett, på baksidan av flaskan.
De två varianterna av drycker i testet, Sprite och Sprite Zero, kommer fortfarande att vara lätta att särskilja genom sina lock, som kommer i grönt för Sprite och transparent för Sprite Zero.
Skulle testen bli lyckad riskerar etikettindustrin att på sikt tappa stora volymer. Coca-Cola är ingen liten aktör, och andra kan så klart komma att följa efter.