Konsumenter av drickyoghurt kan nu göra ett klimatsmart val. Skånemejerier är först med att lansera den nya FSC®-certifierade kartongflaskan – tillverkad av Tetra Pak av förnybar råvara. Steg ett i skiftet från plast till kartong berör över 2 miljoner förpackningar.
Fram till idag förpackas drickyoghurten i en plastflaska, med betydligt större miljöpåverkan. Den nya flaskan är tillverkad av en större andel kartong istället för bara plast. Bytet gäller till att börja med 2,1 miljoner förpackningar som används för Skånemejeriers drickyoghurt, vilket innebär en minskning med drygt 45 ton plast.
– Bytet till kartongflaskan är ett led i Skånemejeriers övergripande arbete med omsorg om djuren, naturen och inte minst konsumenten. Vi ser ett ökat intresse hos våra konsumenter för djuromsorg och miljöfrågor, säger Armina Nilsson Hållbarhetschef på Skånemejerier.
Den nya förpackningen är gjord av kartong från FSC-certifierad skog och andra kontrollerade källor och är 40% lättare än de traditionella plastflaskorna. Kartongflaskan är framtagen med yngre generationer i åtanke som värderar både miljöaspekten och möjligheten att ta med sig produkten på språng.
– Utöver att det är en produkt man kan köpa med sig i farten så är det lätt att vika ihop flaskan så den tar lite plats i återvinningsbehållaren för pappersförpackningar. Det är ju viktigt att det blir lätt att göra rätt, säger Armina Nilsson vidare.
Den nya förpackningen med Skånemejeriers drickyoghurt finns nu ute i butiker i hela Sverige. Tester på konsumenter har redan visat att den nya flaskan presterar klart bättre än plastflaskan, speciellt på miljöområdet.
En annan fördel med den nya förpackningen är att flaskorna levereras på rulle istället för färdiguppblåsta som plastflaskorna. Det effektiviserar transporterna och minskar därmed klimatpåverkan avsevärt.
– För 60 år sedan revolutionerade vi mjölkbranschen, när glasflaskorna ersattes av våra smarta och lätta kartongförpackningar. Nu ser vi ett nytt stort skifte. Människor i farten bryr sig om miljön och kartongflaskan blir då det självklara valet, säger Erik Lindroth, miljödirektör på Tetra Pak som ligger bakom förpackningen.