Butiken är taggad för digitalisering

PUBLICERAD: 8 februari 2016
UPPDATERAD: 24 januari
Adfields ICA

Längs hyllraderna på Ica Norrviken kan nu kunderna hämta upp information om en vara genom sin smarta mobil. Genom att bara hålla sin mobil mot NFC-taggen så tas man till exempelvis ett recept, få information om varans innehåll eller för att delta i en tävling.

Tekniken som används är Near Field Communication, (NFC). Ett samarbete som Ica Norrviken inlett tillsammans med Adfields AB. Magnus Wassén, handlare på Ica Norrviken, ser mycket positivt på hur butikens kunder har anammat den nya tekniken.

– Inspiration och tips på måltider är något som alltid efterfrågas av kunderna. Vi ser att användandet av NFC gör att det förbättrar och ökar möjligheten till merförsäljning.

Martin Kemeny, vd och grundare på Adfields AB, menar att information ger kunderna ett mervärde som också ökar lojaliteten att återvända till butiken.

– Det ska vara lätt att som kund få tillgång till information. Vad är då inte bättre att kunna hämta hem den direkt i din mobil. Är det nått som vi bär med oss idag så är det mobilen. Att bara hålla fram mobilen mot NFC-taggen är ett praktiskt och bekvämt sätt att få och ta med sig information.

Near Field Communication (NFC) möjliggör kommunikation med och mellan smarta mobiltelefoner. NFC-taggen är en driftsäker och beprövad teknik som inte kräver batterier eller el. NFC drivs av magnetfältet som finns i den smarta mobilen och gör att man inte behöver en kraftkälla eller väderkänsliga komponenter.

Adfields AB är ett mediateknik företag baserat i Stockholm, som är specialiserad på Proximity Marketing. Via ett online baserat system, så kallat Adfields Online, kan trafiken från NFC, QR och Beacons fjärrstyras. Adfields Online genererar också statistik på när, var, antal mobiltillverkare med mera.

Läs vidare

Scribos och HP Indigo säkrar produkter mot piratkopiering

Scribos har etablerat ett samarbete med HP Indigo Division för med syftet att stoppa piratkopiering av produkter.
SCRIBOS_02_Wine_Spiritsx

Finkalibrerad etikettapplikator hos Domino

Salladsbuffé och en uppdaterad etikettapplikator – Domino satsade stort på sin monter på Scanpack.
yw-scaled

Lexit fortsätter expansionen i Skandinavien

Lexit Group satsar inom datafångst och digitaliseringslösningar med ytterligare ett förvärv. – Med Idnet stärker vi avsevärt vår förmåga att serva de största skandinaviska kunderna, säger vd:n Sjur Skjæveland.
Lexit-Sjur-Idnet-Peter-aug22-presse-scaled-e1660218180928

Labelexpo i april ställs in – flyttas till 2023

Den europeiska etikett- och förpackningsmässan Labelexpo Europe var planerad att genomföras 26–29 april i Bryssel. Nu meddelar arrangören att mässan flyttas fram till september 2023. Bristen på leveranser av komponenter och material i spåren av pandemin och den pågående situationen i Ukraina pekas ut som orsaker till att mässan flyttas fram.
0002377_studioVercammen

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.