Butiken är taggad för digitalisering

PUBLICERAD: 8 februari 2016
UPPDATERAD: 24 januari
Adfields ICA

Längs hyllraderna på Ica Norrviken kan nu kunderna hämta upp information om en vara genom sin smarta mobil. Genom att bara hålla sin mobil mot NFC-taggen så tas man till exempelvis ett recept, få information om varans innehåll eller för att delta i en tävling.

Tekniken som används är Near Field Communication, (NFC). Ett samarbete som Ica Norrviken inlett tillsammans med Adfields AB. Magnus Wassén, handlare på Ica Norrviken, ser mycket positivt på hur butikens kunder har anammat den nya tekniken.

– Inspiration och tips på måltider är något som alltid efterfrågas av kunderna. Vi ser att användandet av NFC gör att det förbättrar och ökar möjligheten till merförsäljning.

Martin Kemeny, vd och grundare på Adfields AB, menar att information ger kunderna ett mervärde som också ökar lojaliteten att återvända till butiken.

– Det ska vara lätt att som kund få tillgång till information. Vad är då inte bättre att kunna hämta hem den direkt i din mobil. Är det nått som vi bär med oss idag så är det mobilen. Att bara hålla fram mobilen mot NFC-taggen är ett praktiskt och bekvämt sätt att få och ta med sig information.

Near Field Communication (NFC) möjliggör kommunikation med och mellan smarta mobiltelefoner. NFC-taggen är en driftsäker och beprövad teknik som inte kräver batterier eller el. NFC drivs av magnetfältet som finns i den smarta mobilen och gör att man inte behöver en kraftkälla eller väderkänsliga komponenter.

Adfields AB är ett mediateknik företag baserat i Stockholm, som är specialiserad på Proximity Marketing. Via ett online baserat system, så kallat Adfields Online, kan trafiken från NFC, QR och Beacons fjärrstyras. Adfields Online genererar också statistik på när, var, antal mobiltillverkare med mera.

Läs vidare

Scribos och HP Indigo säkrar produkter mot piratkopiering

Scribos har etablerat ett samarbete med HP Indigo Division för med syftet att stoppa piratkopiering av produkter.
SCRIBOS_02_Wine_Spiritsx

Finkalibrerad etikettapplikator hos Domino

Salladsbuffé och en uppdaterad etikettapplikator – Domino satsade stort på sin monter på Scanpack.
yw-scaled

Lexit fortsätter expansionen i Skandinavien

Lexit Group satsar inom datafångst och digitaliseringslösningar med ytterligare ett förvärv. – Med Idnet stärker vi avsevärt vår förmåga att serva de största skandinaviska kunderna, säger vd:n Sjur Skjæveland.
Lexit-Sjur-Idnet-Peter-aug22-presse-scaled-e1660218180928

Labelexpo i april ställs in – flyttas till 2023

Den europeiska etikett- och förpackningsmässan Labelexpo Europe var planerad att genomföras 26–29 april i Bryssel. Nu meddelar arrangören att mässan flyttas fram till september 2023. Bristen på leveranser av komponenter och material i spåren av pandemin och den pågående situationen i Ukraina pekas ut som orsaker till att mässan flyttas fram.
0002377_studioVercammen

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax