Bra tryck i förpackningssektorn hos Heidelberg

PUBLICERAD: 8 februari 2023
UPPDATERAD: 9 februari
Ludwin Monz, CEO för Heidelberg, konstaterar att det går bra för koncernen. Bild: Heidelberg.

Tack vare en stark efterfrågan från Nordamerika och Europa, tillsammans med en fortsatt tillväxt inom förpackningssegmentet, är Heidelberger Druckmaschinen AG på rätt spår efter nio månader av innevarande räkenskapsår 2022/23.

Under det nyss avslutade tredje kvartalet, från oktober till december 2022, hade man en stabil orderingång på 630 miljoner euro. Detta ledde till en hög orderstock på nästan 1 miljard euro. Med 609 miljoner euro var försäljningen under tredje kvartalet cirka 5 procent högre än motsvarande kvartal föregående år. Justerat för engångseffekter var EBITDA 18 miljoner euro högre än föregående år, främst genom den positiva effekten av ökad försäljning.

– Vi hade ett positivt tredje kvartal och kunde ytterligare öka vår försäljning och rörelseresultat. Framöver kommer de kommande månaderna att fortsätta att påverkas av de förväntade ökningarna av material-, energi- och personalkostnader, säger Dr. Ludwin Monz, VD för Heidelberger Druckmaschinen AG.

– Vi kommer att fortsätta att motverka detta genom prishöjningar och upprätthålla vår kostnadsdisciplin. Vi är därför mycket säkra på att nå våra mål för året, tillade han.

Visar stark tillväxt

Förpackningstryck (Packaging Solutions-segmentet) uppvisade särskilt stark tillväxt under tredje kvartalet. Orderingången från oktober till slutet av december 2022 var 18 procent högre än föregående år. Under niomånadersperioden förbättrades orderingången med 5 procent jämfört med samma period föregående år. Med 812 miljoner euro var försäljningen efter nio månader över 22 procent högre än året innan. Inom kommersiell tryckning (segmentet Print Solutions) steg försäljningen efter nio månader till 898 miljoner euro, medan orderingången sjönk något.

Räknar med ökning

Heidelberg står fast vid sin prognos för räkenskapsåret 2022/23. Företaget fortsätter att räkna med att försäljningssiffrorna kommer att öka till cirka 2,3 miljarder euro (2021/2022: 2,18 miljarder euro). Trots sannolikheten för kostnadsökningar kommer även lönsamheten att förbättras ytterligare.

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin
Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage