Bra tryck i förpackningssektorn hos Heidelberg

PUBLICERAD: 8 februari 2023
UPPDATERAD: 9 februari
Ludwin Monz, CEO för Heidelberg, konstaterar att det går bra för koncernen. Bild: Heidelberg.

Tack vare en stark efterfrågan från Nordamerika och Europa, tillsammans med en fortsatt tillväxt inom förpackningssegmentet, är Heidelberger Druckmaschinen AG på rätt spår efter nio månader av innevarande räkenskapsår 2022/23.

Under det nyss avslutade tredje kvartalet, från oktober till december 2022, hade man en stabil orderingång på 630 miljoner euro. Detta ledde till en hög orderstock på nästan 1 miljard euro. Med 609 miljoner euro var försäljningen under tredje kvartalet cirka 5 procent högre än motsvarande kvartal föregående år. Justerat för engångseffekter var EBITDA 18 miljoner euro högre än föregående år, främst genom den positiva effekten av ökad försäljning.

– Vi hade ett positivt tredje kvartal och kunde ytterligare öka vår försäljning och rörelseresultat. Framöver kommer de kommande månaderna att fortsätta att påverkas av de förväntade ökningarna av material-, energi- och personalkostnader, säger Dr. Ludwin Monz, VD för Heidelberger Druckmaschinen AG.

– Vi kommer att fortsätta att motverka detta genom prishöjningar och upprätthålla vår kostnadsdisciplin. Vi är därför mycket säkra på att nå våra mål för året, tillade han.

Visar stark tillväxt

Förpackningstryck (Packaging Solutions-segmentet) uppvisade särskilt stark tillväxt under tredje kvartalet. Orderingången från oktober till slutet av december 2022 var 18 procent högre än föregående år. Under niomånadersperioden förbättrades orderingången med 5 procent jämfört med samma period föregående år. Med 812 miljoner euro var försäljningen efter nio månader över 22 procent högre än året innan. Inom kommersiell tryckning (segmentet Print Solutions) steg försäljningen efter nio månader till 898 miljoner euro, medan orderingången sjönk något.

Räknar med ökning

Heidelberg står fast vid sin prognos för räkenskapsåret 2022/23. Företaget fortsätter att räkna med att försäljningssiffrorna kommer att öka till cirka 2,3 miljarder euro (2021/2022: 2,18 miljarder euro). Trots sannolikheten för kostnadsökningar kommer även lönsamheten att förbättras ytterligare.

 

Läs vidare

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx