Avisera lanserar klimatneutrala förpackningar

PUBLICERAD: 22 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Jeansmärket Nudie Jeans blir först ut med att under våren använda Aviseras klimatneutrala papperspåsar och emballage i sina butiker.

Förpackningsföretaget Avisera satsar på nya konceptet, Återbära, med helt klimatneutrala förpackningar. Nudie Jeans blir första kund ut.

Avisera satsar på ett nytt koncept med klimatneutrala förpackningar. Idén är sprungen ur att företaget analyserat klimatpåverkan för sitt sortiment, från råmaterial till avfallshantering. De märker även att kunderna har en hög efterfrågan på klimatneutrala förpackningar. Enligt Avisera kan

Peter lundgren, vd på Avisera.

samtliga utsläpp kompenseras – från produktion av ingående material, transporter, energianvändning i produktionen, och även avseende tryck och distributionen till kund. Jeansmärket Nudie Jeans blir först ut med att under våren använda 100 procent klimatneutrala papperspåsar och emballage i sina butiker. Eliina Brinkberg, CSR manager på Nudie Jeans säger i ett pressmeddelande att hållbarhet genomsyrar hela företaget.
– Vi har tidigare valt butiksemballage som produceras i Europa av återvunnet FSC- certifierat papper, och ÅterBära känns som ett naturligt nästa steg.

Sortimentet inom Återbära innefattar ett utbud av klimatneutrala produkter såsom plastpåsar, papperspåsar, bomullspåsar, non woven-påsar och packtejp. Efter

– Naturen är vår viktigaste leverantör och därför är det nödvändigt att vi tar hand om den. Vi har länge arbetat med att minska vår klimatpåverkan och har som företag varit klimatneutrala sedan 2007. Dessutom har vi mer än halverat våra koldioxidutsläpp under samma period. Nu växlar vi upp vårt hållbarhetsarbete genom ÅterBära, där vi erbjuder 100 procent klimatneutrala förpackningar till våra kunder, säger Peter Lundgren VD på Avisera i ett pressmeddelande.

Enligt Avisera klimatkompenseras produkterna i konceptet genom ett trädplanteringsprojekt i Nicaragua som är certifierat av Plan Vivo, vilket syftar till hög kvalitet, spårbarhet samt positiva sociala effekter.
– Hållbarhet blir allt viktigare för konsumenterna och därför känns det naturligt att den påse eller förpackning de bär hem sina varor i uppfyller samma hållbarhetskrav, säger Peter Lundgren.

Avisera producerar sedan tidigare även förpackningslösningar för bland annat Apoteksgruppen och Synsam.

Läs vidare

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}