Avisera lanserar klimatneutrala förpackningar

PUBLICERAD: 22 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Jeansmärket Nudie Jeans blir först ut med att under våren använda Aviseras klimatneutrala papperspåsar och emballage i sina butiker.

Förpackningsföretaget Avisera satsar på nya konceptet, Återbära, med helt klimatneutrala förpackningar. Nudie Jeans blir första kund ut.

Avisera satsar på ett nytt koncept med klimatneutrala förpackningar. Idén är sprungen ur att företaget analyserat klimatpåverkan för sitt sortiment, från råmaterial till avfallshantering. De märker även att kunderna har en hög efterfrågan på klimatneutrala förpackningar. Enligt Avisera kan

Peter lundgren, vd på Avisera.

samtliga utsläpp kompenseras – från produktion av ingående material, transporter, energianvändning i produktionen, och även avseende tryck och distributionen till kund. Jeansmärket Nudie Jeans blir först ut med att under våren använda 100 procent klimatneutrala papperspåsar och emballage i sina butiker. Eliina Brinkberg, CSR manager på Nudie Jeans säger i ett pressmeddelande att hållbarhet genomsyrar hela företaget.
– Vi har tidigare valt butiksemballage som produceras i Europa av återvunnet FSC- certifierat papper, och ÅterBära känns som ett naturligt nästa steg.

Sortimentet inom Återbära innefattar ett utbud av klimatneutrala produkter såsom plastpåsar, papperspåsar, bomullspåsar, non woven-påsar och packtejp. Efter

– Naturen är vår viktigaste leverantör och därför är det nödvändigt att vi tar hand om den. Vi har länge arbetat med att minska vår klimatpåverkan och har som företag varit klimatneutrala sedan 2007. Dessutom har vi mer än halverat våra koldioxidutsläpp under samma period. Nu växlar vi upp vårt hållbarhetsarbete genom ÅterBära, där vi erbjuder 100 procent klimatneutrala förpackningar till våra kunder, säger Peter Lundgren VD på Avisera i ett pressmeddelande.

Enligt Avisera klimatkompenseras produkterna i konceptet genom ett trädplanteringsprojekt i Nicaragua som är certifierat av Plan Vivo, vilket syftar till hög kvalitet, spårbarhet samt positiva sociala effekter.
– Hållbarhet blir allt viktigare för konsumenterna och därför känns det naturligt att den påse eller förpackning de bär hem sina varor i uppfyller samma hållbarhetskrav, säger Peter Lundgren.

Avisera producerar sedan tidigare även förpackningslösningar för bland annat Apoteksgruppen och Synsam.

Läs vidare

Jord brinner för fiberbaserade ljuskoppar

På Frösön utanför Östersund finns start-up företaget Jord Innovation, ett företag med en ljus idé om man tillåts leka lite med ord. Jord har utvecklat en ljuskopp till värmeljus, baserad på fibermaterial. Tanken är att öka återvinningen. Dagens aluminiumkoppar, och de är många, återvinns sällan.
Egen bild

Ny förpackning minskar plastavfall i sjukvården

Hygienföretaget Kiilto introducerar nu en förpackningslösning för hygienprodukter inom vården. Genom att ersätta traditionella plastflaskor med påsar kommer Sveriges sjukhus kunna minska sin plastanvändning för tvål och handsprit med sextio procent.
Miljöbild_DAX_Clinical_påsex

PET-flaskor för kosmetika i slutet system etableras i Tyskland och Österrike

Plastförpackningsjätten Alpla och zeero har utvecklat en standardiserad lösning för kosmetikaförpackningar och förpackningar för personlig hygien där man använder återanvändbara och återvinningsbara PET-flaskor.
alpla 2

eNafta minskar plastens koldioxidbildande

Amerikanska Infinium är världens första leverantör av kommersiella volymer av eNafta, ett hållbart drop-in-alternativ till traditionell fossilbaserad nafta. Det gör det möjligt att minska koldioxidgenereringen och att minska skadliga CO2-utsläpp globalt till exempel vid tillverkning av plast.
Borealisx

Senaste nytt

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson

Billerud utser ny chef för verksamheten i Nordamerika

Billerud hade till för något år sedan stora planer på att bygga om fabriken i Escanada till en kartongproducerande enhet i storlek med den jättemaskin man har i Grums. Så blev det inte och det beslutet ledde till lite turbulens på managementnivå. Nu har koncernen utsett Doug Schwartz till President Billerud North America och medlem av bolagets koncernledning.
Billerudx

Svåra val för juryn i Packnorth Award 2024

Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna. Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas. Den 9 september träffades juryn i Packnorth Award för att utse vinnarna av årets tävling. Det visade sig bli en tuff uppgift, alla bidrag hade potential att vinna.Sextiosju bidrag plus sju studentlösningar skulle bedömas.
packnorth-juryn-utvaldx