Henk Venneman Smurfit Kappa
Vinnarna i Packaging Industry Awards korades på torsdagen under den pågående branschmässan Pack & Emballage på Kistamässan. Vinnare i sex olika kategorier mottog priser för fina insatser under det gångna året.
Branschens hederspris Packmarknaden Award tilldelades i år Per Lindberg VD och koncernchef för BillerudKorsnäs. Bland andra vinnare märktes detaljhandelsföretaget ICA för en ny förpackning för tonfisk och Löfbergs för en ny genomarbetad förpackningsprofil som lyft försäljningen.
Packaging Industry Awards är branschutmärkelser som premierar extraordinära insatser på den svenska förpackningsmarknaden under året. En vinnare utses i varje kategori och i år fanns det sex olika kategorier att nominera till. Nomineringen sker kostnadsfritt via Packmarknadens hemsida. Packaging Industry Aweards arrangerades för femte året i rad och i år har intresset varit större än någonsin tidigare.
– Det blir allt svårare att utse en vinnare i varje kategori för varje år som går. I år har vi valt att även utdela hedersomnämnande i några kategorier. Flera nomineringar höll mycket hög klass, men några föll bort på grund av de ännu inte finns på den svenska marknaden, vilket är ett kriterium. Vi hoppas att de har anledning att återkomma nästa år, säger Marcus Petersson, Chefredaktör, Packmarknaden.
Årets jury har förutom arrangören Packmarknaden bestått av representanter från The Packaging Arena och easyFairs Pack & Emballage.
Nedan följer samtliga vinnare i Packaging Industry Awards 2013 med juryns motivering, samt de hedersomnämnande som gjordes i olika kategorier.
Packaging Converter Award 2013
Vinnare: SMURFIT KAPPA
Juryns motivering
Smurfit Kappa har som få företag lyckats förena global styrka med lokal närvaro i sin strävan att vara en förpackningspartner för såväl nystartad entreprenör som internationell storkoncern. Med hjärta och hjärna griper Smurfit Kappa sig an sina uppdrag, alltid med kundens bästa för ögonen, oavsett om det handlar om ett välkänt varumärke eller en produkt i sin linda. Med djup insikt om den förpackade produkten guidar de sina kunder till bättre affärer både på marknaden och för den totala förpackningsekonomin. Där några bara ser en låda som ska skydda en produkt ser Smurfit Kappa en förpackad dröm.
Packaging Automation Award
Vinnare: UMPAC AB
Juryns motivering
Umpac AB har investerat för överlevnad. I sommar automatiserade man sin packningslinje för 3,2 miljoner kronor. En stor investering för ett företag med en omsättning på 14 miljoner kronor och förmodligen unikt för ett företag i den här storleksklassen.
Linjen består av en automatisk kartongresare, tejpförslutare, etiketteringsmaskin, pallmagasin, lastrobot, och en helautomatisk sträckfilmare. Till denna har också en halv automatisk packare installerats. Investeringen har minskat belastningen och frigjort personal för andra arbetsuppgifter, samtidigt som produktionsvolymen har kunnat öka. Med denna investering kan Umpac fortsätta konkurrera om de stora kunderna.
Packaging Innovation Award
Vinnare: STENQVIST
CombiGreen – påsförpackning med fönster helt från biologiska råvaror
Juryns motivering
Stenqvist har blivit en pionjär på den svenska marknaden med hållbara förpackningslösningar. Den senaste i raden kombinerar för första gången två helt skilda biologiska material i en flexibel påse för livsmedel. Produkten består av ett internåtervunnet papper godkänt för livsmedel och en plastfilm av polyeten framställd med sockerrör som råvarubas. Produkten är unik i sitt slag och Sverige är det första land den har kommersialiserats i.
Stenqvist är ett anrikt företag med en hundraårig historia och visar att man inte vilar på gamla lagrar utan ständigt ligger i framkant när det kommer till kreativa lösningar och engagemang för en hållbar framtid. I sin senaste produkt har Stenqvist lyckats kombinera det bästa av två världar.
Consumer Packaging Award
Vinnare: ICA
lättöppnad pouch som ersätter tonfisk på konservburk
Juryns motivering
ICA lanserar i oktober i år en vardagsprodukt i svenska hushåll i en ny spännande förpackning med flera fördelar för konsumenten, men också med tydliga miljöförtecken. Förpackningen är unik i sitt slag för produkten och den första på marknaden i Sverige. Från och med oktober i år går att på ICA köpa förpackad tonfisk i pouch istället för traditionell konservburk.
Pouchen är lätt att öppna, utan skarpa vassa kanter, med en rivöppning och utan verktyg. Pouchen väger en bråkdel av en konservburk och tar betydligt mindre plats genom hela distributionsledet, i butikshyllan såväl som hemma i konsumentens kylskåp.
Nya exponeringsmöjligheter öppnar sig i butiken där pouchen kan exponeras tillsammans med andra råvaror i grönsaksavdelningen för en frestande tonfisksallad. Som kronan på verket smakar tonfisken också bättre än tonfisk på konserv tack vare den skonsammare steriliseringsprocessen i packningsprocessen.
Packaging Design Award
Vinnare: LÖFBERGS
Designbyrå: Amore
Ny visuellt attraktiv och genomarbetad förpackningsprofil som lyft försäljningen
Juryns motivering
Löfbergs presenterar ny design i tre olika produktsegment. Genom designen i respektive segment löper en röd tråd som knyter an till Löfbergs kärnvärden – Äkthet, Närhet, Njutning och Tradition. Alla på sitt speciella och genomtänkta sätt. För att påminna om produkternas geografiska ursprung har en 50 år gammal romb åter tagits till heder och används som kvalitetsstämpel.
Förpackningarna signalerar med färger och texter tydligt olika smakprofiler och kombineras med en styrkegradering från 1-5 som underlättar för konsumenten att hitta sin favoritprodukt i butikshyllan. Dessutom har alla hårdvack-förpackningar fått flikar som gör dem mer lättöppnade. Resultatet har inte låtit vänta på sig – vilket visar att en visuellt attraktiv förpackning kan vara mycket säljande.
Packmarknaden Award
PER LINDBERG, VD & Koncernchef, BillerudKorsnäs
Juryns motivering
Per Lindberg har lett Billerud till ett framgångsrikt förpackningsföretag, föregångare i sitt sätt att bygga nära och förtroendeskapande relationer med slutkunder av företagets förpackningsmaterial. Genom sättet att arbeta har Billerud blivit mer än en materialleverantör långt bak i leveranskedjan av den färdiga förpackningen. En samarbetspartner för fördjupad kunskap om hur rätt förpackning kan bidra till bättre business och minskade kostnader, en kunskapspartner för såväl slutkunder som konverterare.
Företagets framgångar har inte gått marknaden obemärkt förbi. Förra året blev en fusion mellan Billerud och Korsnäs ett faktum. En fusion som Per Lindberg, i egenskap av VD och koncernchef för det nya företaget BillerudKorsnäs, har haft ansvaret att leda och så gjort med bravur, för såväl företagets ägare som medarbetare. Per Lindberg är en mycket värdig mottagare av Packmarknaden Award som en modern och affärsdriven ledare i av ett av Sveriges största förpackningsföretag.
Hedersomnämnanden
Packaging Innovation Award
Emballator Metal Group – Burk som passar med flera olika sorters lock spar på logistikkostnader.
Smurfit Kappa – ny wellkvalitet S-Flute mellan B och E, viktbesparande alternativ till B-flute med hög tryckkvalitet.
Consumer Packaging Award
Smurfit Kappa – bärhandtag för wellpapplådor.
DS Smith – hopfällbar returlåda i EPP ersätter engångsemballage
Packaging Design Award
Zetas sardellcrème, stilren och kommunikativ design, Byrå: Hummingbirds
ICA:s grillsortiment, Cross-category” designkoncept för ICAs alla grillrelaterade produkter, till och med grillköttet. Byrå: Designkontoret Silver AB