I Apaks monter på Scanpack kan man få godis och kaffe, men ingen tygpåse, kortspel eller annan gratispryl.
– Gadgets är ju jättekul men det är inte så kul för miljön, säger Paolo Gelpi, key accout manager på företaget.
Apack har gett sig ut på en klimatresa. Vid 2030 ska de ha ett nettonollutsläpp inom den egna verksamheten och till 2050 i hela varukedjan.
Hur ska ni göra för att nå de målen?
– Det är flera olika grejer. Bland annat har vi satt upp solceller på vårt tak, för att bli självförsörjande på el inom den egna verksamheten, säger Paolo Gelpi.
När det kommer till varukedjan ställer de nu högre krav på sina leverantörer, exempelvis om återvunna material.
– Sen så håller vi på att köpa in en egen lastbil som går på el, den ska användas för transport i Göteborgsområdet.
Tänker kreativt
Företaget är en emballagegrossit som även erbjuder lagerhållning och logistiklösningar. Inte det enklaste att visa upp på en mässa, men i montern redovisas förpackningar från deras kunder. Där finns allt från Apotea till Selpy.
I övrigt gäller det att vara kreativ.
– Hela montern i wellpapp, säger Paolo Gelpi.
Ja hela montern – allt från soffor och stolar till bord och väggar.
– Vi försöker visa upp vad vi kan göra.