
Marknaden för RFID-taggar växer med mellan tjugo och tjugofem procent per år. Förra året tillverkades trettionio miljarder taggar globalt. Ett stort område är naturligtvis kreditkort, men tekniken används mycket för märkning av produkter och mer förväntas det bli.
Packnews träffade Günther Dieroff i det italienska företaget Graphimeccs monter på Labelexpo i Barcelona.Graphimecc har tillverkat maskiner för programmering och produktion av RFID-taggar sedan år 2004 och är därmed en ledare på området.
Günther berättade att man bygger maskiner som är mer eller mindre skräddarsydda för kunden.
”Maskinerna programmerar, kodar, trycker och verifierar och garanterar att kunden får fungerande taggar till etthundra procent. Vi har maskiner som automatiskt tar bort och ersätter eventuell felaktiga taggar eller dubbletter. Som mest kan vi producera etthundratjugo taggar i minuten”.
I montern visade man bland annat en ny instegsmodell, W1, som är en ultrakompakt maskin som passar bra för mindre volymer och till exempel på laboratorier. Den producerar femton meter per minut vilket ger, lite beroende på storlek, cirka trettiosjutusen taggar per timme. Användaren får en mycket säker produktion med både optisk och digital kontroll. Förutom själva taggen printar den QR-koder eller streckkoder via termotransferteknik.
Det har pratats länge om RFID-tekniken och under lång tid har de aktiva i branschen sagt att nu kommer det stora genombrottet. Faktum är som sagt att det pågår en ständig och tydlig ökning och det kommer att bli mer i nära framtid.
”Nu kommer EU:s Digital Product Passport som säger att alla produkter ska märkas och vara spårbara. Då räcker inte streckkoden till, med QR-kod kan du täcka mer men med en tagg är utrymmet mycket stort”, säger Günther Dieroff.
En tagg blir naturligtvis dyrare än en tryckt QR-kod och just kostnaden har varit en begränsning tidigare när de kunde kosta kanske upp emot fem kronor styck. Då är det svårt att räkna hem dem även om till exempel inventeringar blir mycket snabbare och exaktare. Nu har priserna sjunkit rejält och kan ligga till och med under trettio öre, och det ger också nya möjligheter.
År 2030 väntas marknaden för RFID-taggar vara värd drygt trettiofem miljarder dollar och bara två år senare fyrtio miljarder enligt Avery Dennison som är den världsledande tillverkaren av taggar med nära hälften av marknaden.







