Zoégas sparar sju ton plast om året med ny tunnare krympfilm

PUBLICERAD: 16 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Zoégas i Helsingborg fortsätter att satsa på mer hållbara förpackningsmaterial. (Bild Zoégas. Bilden är ett montage)|Dan Fredriksson är rostmästare och förpackningsansvarig på Zoégas i Helsingborg. (Bild Zoégas)|Zoégas använder nu en ännu tunnare krympfilm vid transportpackning av sina kaffeförpackningar. (Bild Zoégas)

Kafferosteriet Zoégas i Helsingborg fortsätter sitt arbete med hållbara plastalternativ och har nu gått över till en ny och ännu tunnare krympfilm, vilket ger en minskning med 7,25 ton plast varje år.

Dan Fredriksson är rostmästare och förpackningsansvarig på Zoégas i Helsingborg. (Bild Zoégas)

Redan för sex år sedan gjorde Zoégas, som ingår i Nestlé-koncernen, en radikal minskning av tjockleken på den krympfilm, som används för att hålla kaffeförpackningarna på plats under transport. Den gången gick man över till en betydligt tunnare krympfilm, som dessutom bestod av minst 50 procent återvunnen plast, och minskade på så sätt sina koldioxidutsläpp med 33 ton om året.

”Denna till synes lilla åtgärd gav stor effekt och inspirerade även andra fabriker inom Nestlé-koncernen att gå över till det nya materialet”, säger Dan Fredriksson, rostmästare och förpackningsansvarig på Zoégas.

Zoégas använder nu en ännu tunnare krympfilm vid transportpackning av sina kaffeförpackningar. (Bild Zoégas)

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på sin krympfilm med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

”Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast, som vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Vi kunde dessutom dra lärdom från andra Nestlé-fabriker, som redan hade testat detta nya material med goda resultat”, berättar Dan Fredriksson.

Förutom positiva miljöeffekterna till följd av minskad plastförbrukning har den tunnare krympfilmen även inneburit andra förbättringar för Zoégas.

”Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken, då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar, vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv”, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050. Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker