Yoghurt får ny förpackning

PUBLICERAD: 29 augusti 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Nu byter Norrmejerier alla yoghurtförpackningar, inklusive Verum Hälsoyoghurt och Fjällyoghurt, till en ny smart förpackning med avtagbar topp som hjälper konsumenten att få ut mer innehåll och därmed kan bidra till att minska matsvinnet. Den nya förpackningen underlättar också för konsumenten att separera plast och kartong vid återvinning.

En färsk undersökning utförd på uppdrag av Naturvårdsverket och Livsmedelsverket visar att svenska hushåll häller ut cirka 224 000 ton mat och dryck via avloppet under ett år1. Det motsvarar cirka 26 kilo per person. Mycket som hälls ut hade kunnat ätas eller drickas. Enligt undersökningen är hela 25 % av det som slängs i avloppet mejeriprodukter.

–  Det är en viktig del i vårt hållbarhetsarbete att driva såväl oss själva och konsumenterna till att minska matsvinnet och öka återvinningen. Därför känns det bra att vi nu kan byta till en ny smartare yoghurtförpackning som dessutom har en ”en-stegs-öppning”, något många konsumenter efterfrågat säger Anna-Karin Karlsson, chef för Marknad & Innovation på Norrmejerier.

Den nya förpackningen är utformad så att man genom att trycka in tummen vid den markerade perforeringen, försiktigt kan vrida av toppen, och därefter lyfta ut flikarna från botten så att så mycket yoghurt som möjligt kan klämmas ut ur förpackningen. Toppen sorteras sedan med övriga plastförpackningar och resten av förpackningen återvinns med pappersförpackningar.

–  Genom den separerbara toppen är förpackningen lättare att tömma. Dessutom förenklar den konsumenternas källsortering och ökar benägenheten att återvinna denna typ av förpackningar, säger Erik Lindroth, Miljödirektör på Tetra Pak Sverige AB.

Enligt en så kallad ”food saving study” 2, som undersökningsföretaget Norm gjort på uppdrag av Tetra Pak, kan den nya förpackingen med separerbar topp reducera matsvinnet med upp till hälften. Exakt hur mycket mer yoghurt och fil varje enskild konsument kommer få ut ur förpackningen, beror på faktorer som bl a vana, hantering av förpackningen och tjocklek på produkten.

Konsumenten väljer själv om den separerbara funktionen ska användas. Om inte toppen eller den lösa korken separeras sorteras förpackningen som tidigare. Den nya ”en-stegs-öppningen” innebär att man nu slipper öppna yoghurten i två steg utan en plastflärp som förseglar öppningen.

 

 

 

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx