Wipaks vd är ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE)

PUBLICERAD: 20 oktober 2025
UPPDATERAD: 20 oktober
Karri Koskela är vd för Wipak och ny ordförande i Flexible Packaging Europes (FPE). Foto: Wipak

Flexible Packaging Europes (FPE) nyvalde ordförande Karri Koskela, vd på Wipak, vill göra sig av med felaktiga uppfattningar om plast – även om det känns lika utmanande som att springa ett ultramaraton. Han vill påverka förpackningslagstiftningen så att den baseras på fakta och inte på känslor.

— Många tycker att förpackningsbranschen är tråkig, men det stämmer inte, säger Wipaks vd Karri Koskela och ger ett färskt exempel från sjukhusvärlden.

Allt oftare opererar läkare patienter med hjälp av robotar – till och med på distans. Kirurgen kan befinna sig i Helsingfors medan roboten opererar patienten i New York. Läkaren måste dock vara säker på att den kirurgiska hygienen upprätthålls. Därför kläs robotens armar i sterila påsar, och tillverkningen av dessa kräver förpackningsbranschens expertis.

— Användningen av så kallade Steriking-påsar för robotinstrument ökar hela tiden, berättar Koskela.
De påsar som garanterar patientsäkerheten undgick att hamna på EU:s lista över engångsplaster (SUP-direktivet) år 2019.

Lagstiftarnas goda avsikt var att minska plastskräpet i haven, men direktivets genomförande stötte på problem.

— Om lagstiftning görs för snabbt och baserat på populistiska uppfattningar blir resultatet halvfärdigt. Tyvärr gick det så för SUP-direktivet, säger Koskela.

Nu har han sitt livs chans att påverka så att beslutsfattare får tillgång till faktabaserad kunskap direkt från branschens aktörer. I juni valdes han till ordförande för branschorganisationen Flexible Packaging Europe (FPE) – den första finländaren på posten.

Plast förlänger hållbarheten

— Jag har redan tidigare suttit i FPE:s styrelse, så verksamheten är bekant. Min ordförandeperiod är en fortsättning på FPE:s tidigare arbete, där fokus ligger på förpackningsavfallsförordningen. Det är också viktigt att kommande lagstiftning är genomförbar och gynnar industrin, samt att materialen verkligen kan återvinnas, säger Koskela.
Organisationen har försökt påverka centrala intressenter – Europaparlamentet och kommissionen – och har bland annat ordnat diskussionstillfällen för att skapa en genuin dialog mellan lagstiftare och företag.

— Det har fungerat bra. Vi har kunnat förklara för beslutsfattarna varför vissa krav är omöjliga att genomföra och vilka områden man bör fokusera på. De har börjat inse att flexibel plast – eller aluminium – inte alltid är dåligt, utan ibland till och med den bästa lösningen. Flexibel plast kan vara mer miljövänlig än alternativa material. Om till exempel kött packas i papper i stället för plast, förstörs det snabbare och hållbarheten minskar.

— Då blir den totala miljöpåverkan av pappersförpackningen negativ jämfört med plast, konstaterar Koskela.

Ett scoop säljer bättre än fakta

Allmänhetens attityder förändras dock inte snabbt. Koskela jämför det snarare med ett ultramaraton än ett maraton.

— Man får dramatiska bilder av plastens nackdelar – en sköldpadda som fastnat i en plastförpackning, till exempel. I medierna säljer ett scoop bättre än en torr fakta. Jag önskar att influencers vågade lämna känslorna och producera innehåll baserat på fakta.

En annan utmaning är att konsumenter hellre väljer en klar plastförpackning än en som inte är lika transparent för den är tillverkad av återvunnet material.

Koskela är ändå nöjd med FPE:s starka medlemsbas, som omfattar alla stora och medelstora företag inom branschen samt många mindre aktörer.

— En gemensam röst är grunden för inflytande, säger han.

Det gröna alternativets popularitet växer

Framöver anser FPE:s ordförande att man, utöver att förbättra återvinningsbarheten hos flexibla plastförpackningar, också måste diskutera själva återvinningssystemens grundprinciper. För andra förpackningsmaterial än plast – som fiber, glas och metall – är priset på återvunnet och jungfruligt material nästan detsamma, tack vare effektiva återvinningssystem.

— Även livsmedels- och sjukhusförpackningslagstiftningen innehåller inkonsekvenser. Hygienlagstiftningen för livsmedel förbjuder ibland användning av kemiskt återvunna råvaror, säger Koskela.

Han vill förbättra FPE-medlemmarnas verksamhetsförutsättningar och har även styrt Wipak i en ny riktning. Företaget har investerat flera miljoner euro i miljövänligare tillverkningsprocesser. Wipaks snabbast växande produktlinje är den återvinningsbara Green Choice-serien.

Koskela är entusiastisk över nya möjligheter inom förpackningsbranschen, såsom digitala vattenmärken som är osynliga för ögat men kan läsas av en optisk enhet.

— Vårat Digital Choice-koncept kan förbättra återvinningen och skydda förpackningar mot förfalskningar. Det kan även användas på andra sätt. Konsumenten kan till exempel ta ett foto av produkten med mobilen och länkas till en webbplats med recept för just den produkten, berättar Koskela.

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar