Vit obestruken kraftliner med stilren design

PUBLICERAD: 22 juni 2017
UPPDATERAD: 24 januari

En obestruken vit kraftliner samt foliering i svart och silver blev lösningen för Kyrö Destillerys presentförpackning.

Kyrö Distillery eftersökte en premiumkänsla till varumärket Napue Gin. Valet föll på Metsäboards vita kraftliner Natural WKL Bright både som liner och fluting. Texten på förpackningen är präglad med folie i svart och silver. Presentförpackningen för Napue Gin producerades av finska Pyroll. Designbyrån Werklig, som skapade varumärket Kyrö Distillery, utformade presentförpackningen. Det grafiska formspråket är genomgående återhållsamt i destilleriets varumärken. Minimalt med färg har använts, bara svart och vitt med accenter i silver, koppar och guld. Koppar för mogen sprit och silver för klar ej åldrad sprit. Ginförpackningen gjordes i en begränsad upplaga och alla 16 000 flaskorna såldes ut snabbt. Napue Gin prisades 2015 som världens bästa gin för drinken gin och tonic vid “International Wine & Spirit Competition (IWSC). I fjol tog ginmärket även hem guldmedaljen i San Francisco World Spirit Competition för serier av premium gin.

 

 

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432