Vändningen kom i maj, när antalet tryck började gå uppåt igen. Förpacknings- och etikettområdet bjöd till och och med på en rekordmånad, meddelar återförsäljaren Visutech om sina nordiska HP Indigo-kunder.
Pandemin satte sina spår och det blev en tydlig dipp i antalet tryck under april månad. Men månaden därpå började det röra sig uppåt igen, skriver Visutech, återförsäljare av HP-Indigo i Norden, i ett pressmeddelande. Under hösten var antalet tryck tillbaka i takt med fjolåret, för att sedan visa på en uppåtgående trend.
Rekord i november
I november månad trycktes det sammanlagt mer i Nordens alla HP Indigo-pressar jämfört med samma period 2019.
– Det är roligt att se att våra HP Indigo-kunder ökar igen, grattis till dem. Under november månad trycktes det närmare 150 miljoner tryck med HP Indigo-pressar bara i Norden och flera kunder gjorde all time high, säger Johan Gustafsson, säljchef på Visutech.
Förpackning går starkt
Företaget skriver att ökningen blev tydligast inom etikett- och förpackningstrycket, i flera fall över 25 procent. Dessa kunder märke heller inte av någon nämnvärd dipp under våren. Däremot var nedgången tydligare för civilgrafiska tryckerier, enligt Gustafsson:
– När det gäller det civilgrafiska området så är fortsatt en del kvar att hämta igen för de som jobbar med besöksnära kunder, exempelvis reklambyråer, medan online-tryckerier och de som jobbar med high-end-produkter och förpackningar hämtat sig väl.
”Rätt tid att ställa om”
Johan Lidström, vice vd på Visutech, framhåller att förändringsvilja hos kunder är viktigt trots en tid präglad av lågkonjunktur och den pågående pandemin.
– Det är nu det är rätt tid att ställa om, från stora analoga offsetpressar till flexibla och digitala offsetpressar. Allt för att möta dagens krav på kortare ledtider och flexibla volymer men med bibehållen offsetkvalitet och med en bättre lönsamhet.