DS Smiths har målet uppsatt att möta framtiden med smarta förpackningslösningar i wellpapp. Flera prisvinnande förpackningar syns i utställningen.
DS Smiths show på Empack genomsyras av företagets syfte och mål: Redefining packaging for a changing world.
– Det handlar om hur vi möter framtiden med våra förpackningar, att ta fram förpackningslösningar i den föränderliga världen. Vi måste stå på tå för att möta den, bland annat genom att titta på hur vi kan ersätta plasten med så kallade ”non-plastic solutions” med vårt eminenta material wellpapp istället, säger Barbro Berggren, marketing and communications director hos DS Smith.
Prisad potatisförpackning
Flera förpackningslösningar i utställningen visar hur plasten bytts ut mot wellpapp. En förpackning är till fiberkablar från Hexotronic där själva trumman numera är en wellpapp.
– Vi har också en fantastisk fin lösning till finska Tuorekartano där man tidigare har förpackat potatisen i plast. Nu har det blivit en lösning i wellpapp, anpassad för kylskåpshyllan. Marknaden har uppskattat den här lösningen så mycket att vi alldeles nyligen prisades med en Scanstar för den.
E-handel i fokus
Vidare i montern visar Barbro Berggren hur enfärgstryck med små medel skapar fräcka tryck. Sortimentet inom e-handel är ett annat viktigt område för DS Smith. En produkt som fått mycket ros är 2Way som löser kruxet med att returnera e-handelspaket.
– Den har vunnit både en Scanstar och en Worldstar, betonar Barbro Berggren.
Returnera paket
2Way-lösningen förenklar returer genom att varan skickas tillbaka i samma låda som produkten skickades i. Man vänder den ut och in – viker åt andra hållet – packar och skickar.
– Om en kund inte är nöjd med innehållet som denne beställt så vänds förpackningen åt andra hållet, viks ihop och så finns det en returadresslapp redan ditsatt. Den är verkligen ett genombrott.