Vin i pet-flaskor gör sommarlivet lättare

PUBLICERAD: 11 april 2014
UPPDATERAD: 11 april

Chill out PET

År 2010 kom den storsäljande vinserien Chill Out på pet-flaska och förra året passerade försäljningen en halv miljon liter. Den smidiga flaskan har för många en given plats på sommarens båtutflykter, campingsemestrar och picknickar. Det är en smart förpackning som är lätt att bära, tar liten plats och inte går sönder. Dessutom är den lätt att återvinna.

Systembolaget satsar stort på miljövänliga förpackningar för att uppnå sina miljömål och vid sidan av lättviktsglas är pet-flaskor något som kommer allt mer på butikshyllorna. Svenskarna, som snabbt har blivit storkonsumenter av bag-in-box, har nu ytterligare en smart förpackning att tillgå.

Vin på pet-flaska är inte bara miljösmart och lätt att återvinna. Förpackningen är också praktisk eftersom den är lätt att bära och enkel att hantera. En pet-flaska väger endast en tiondel så mycket som en vanlig glasflaska vilket är en stor fördel för alla som ska bära med sig flaskor till sommarstugor och campingplatser. Flaskorna tar mindre plats än traditionella glasflaskor så de packas smidigt in i till exempel båtkölen, campingkylen eller ner i picknickkorgen. Dessutom riskeras inget glaskross. Tack vare den tunna plasten går det också snabbt att kyla en pet-flaska vitt vin till sommarlunchen eller fördrinken på bryggan.

– Nu finns tre röda och en vit Chill Out på pet-flaska och det gör det lätt att hitta ett passande vin till all typ av sommarmat såsom nygrillad hamburgare, en fräsch sallad med chèvre eller grillad lax, säger Carin Widoff, produktchef på Altia Sweden.

Genom historien har vin förvarats i påsar gjorda av djurhudar, i amforor av terrakotta, i träfat och förstås i glasflaskor med olika färg och form. Vin i pet-flaska är en naturlig utveckling för ett företag som vill vara klimatsmart och ge konsumenterna praktiska lösningar.

– Vi letar hela tiden efter förpackningar som gör livet lättare för våra konsumenter och vi ser att pet-flaskan är här för att stanna. Förutom att den är lätt att bära och packa går den att panta i närmaste matbutik, säger Carin Widoff.

Chill Out är Sveriges största vinserie och finns som rött, vitt, rosé, mousserande och alkoholfritt från ett flertal länder. Förra året såldes nära 5 miljoner liter Chill Out på Systembolaget, varav en halv miljon liter på pet-flaska.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01