UV och hastighet i fokus på Fespa

PUBLICERAD: 16 maj 2019
UPPDATERAD: 24 januari

När två dagar gått av årets Fespa kan vi konstatera att branschen mår ganska bra. Det handlas friskt och det är mestadels glada tongångar hos de besökare vi pratar med.

Att affärerna går bra kan man inte minst se på det som betonas mest på utställningen, nämligen hastighet. 30 procent snabbare, dubbelt så snabb etc. är löften som delas ut. Ibland utan särskilt mycket grund – det handlar om draft mode med låga upplösningar. Men mestadels har man lyckats skrämma upp skrivhuvudena till att arbeta snabbare.

Efterbehandlingen måste naturligtvis hänga med. Där ser vi automatiska byten av verktyg på skärbordet och elektriskt oscillerande knivar som tar sig genom lager på flera centimeter. Även om det inte går att skära snabbare, så ger det totalt sett stora besparingar när man inte behöver vara med och byta skärverktyg.

Peter Ollén, publisher på AGI Publishing House som bland annat ger ut Sign&Print. Han är även vice ordförande i European Digital Press Association. En organisation som delar ut priser på Fespamässan varje år.

Jag har sedan några år tillbaka förtroendet att vara vice ordförande i den europeiska organisationen EDP. Det innebär också att jag är med när vi varje år delar ut priser till de mest innovativa lösningar som skapats under året. Något vi efterlyst och som nu faktiskt händer, är att mjukvarorna blir väsentligt bättre på att främja struktur och ett mer effektivt arbetssätt. När vi i går delade ut årets priser, så gick flera just till mjukvarulösningar. Här ser du vilka produkter och mjukvaror som fick årets 28 statyetter.

Vinnarna i EDP-awards samlades för en gruppfotografering.

 

ACG Fyrtals försäljningschef Jesper Devrér och vd Johny Sjödin.

Boråsföretaget ACG Fyrtal är väldigt glada för responsen de får på årets Fespa.

– Folk från hela världen är här för att köpa eller bli återförsäljare av vår maskin för att skriva med uv-färg på flaskor och andra ojämna objekt. Responsen är helt fantastisk, säger försäljningschef Jesper Devrér och vd Johny Sjödin.

ACG Fyrtal hade sin europalansering av Dsign 3sixty uv-flaskprintern på mässan Sign&Print Scandinavia. Nu visas den för Fespapubliken på mässan i München.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se