Iggesund Paperboard, tillsammans med det amerikanska crowdsourcingföretaget Crowdspring, utmanar världens designers. De ber designers världen över att förbättra dagens konsumentförpackningar.
– Alla ser vi dagligen förpackningar som borde kunna förbättras – genom ett bättre materialval eller bättre design. Nu ger vi designers över hela världen möjligheten att bidra med sina idéer om hur man kan ersätta förpackningar av glas, plast eller metall med förpackningslösningar i kartong, säger Staffan Sjöberg som ansvarar för projektet inom Iggesund Paperboard.
Han betonar också att Iggesund inte är ute efter att få billiga idéer som man kan omsätta kommersiellt, utan att det i grunden handlar om att få en bild av hur det globala kollektivet av designers tror sig kunna driva förpackningsutvecklingen i mer hållbar riktning.
– Vi kommer inte att göra anspråk på de kommersiella rättigheterna till de idéer som flyter in. Vårt intresse är att få en blixtbelysning av hur designers tror sig kunna förbättra de förpackningar de ser i de butiker de dagligen besöker. Vi vill återge idéerna och kanske realisera några, men är ointresserade av en eventuell kommersiell exploatering, understryker Staffan Sjöberg.
För Crowdspring är samarbetet med Iggesund Paperboard ett ovanligt projekt. Normalt utnyttjas deras tjänster när någon antingen vill ha ett antal designförslag som är billiga, eller när man vill ha ett brett utbud av förslag.
– Det här är ett ovanligt motiv till att initiera ett projekt hos oss. Men vi tror att det faktum att det handlar om hållbarhet och nytänkande i kombination, kommer att attrahera många av de tusentals designers som finns i våra kontaktregister, säger Mike Samson, som hanterar Crowdsprings samarbete med Iggesund.
Iggesund Paperboard är en del av den svenska skogsindustrikoncernen Holmen, en av världens 100 mest hållbara industriföretag enligt FN:s hållbarhetsindex Global Compact Index. Iggesunds omsättning är i närheten av 5 miljarder SEK och flaggskeppsprodukten Invercote säljs i mer än 100 länder.
Företaget har två produktfamiljer, Invercote och Incada, som båda återfinns bland de mest kvalitativa produkterna i sina respektive segment. Sedan 2010 har Iggesund investerat 3,3 miljarder SEK för att öka energieffektiviteten och minska de fossila utsläppen från sina kartongfabriker, investeringar som nära nog gör de bägge bruken självförsörjande på el.
Iggesund och Holmenkoncernen rapporterar sina fossila koldioxidutsläpp till det internationella projektet Carbon Disclosure Project och finns också med på deras A List, en lista över de nära 200 företag i världen som uppmärksammas för sitt arbete mot klimatförändringarna. Miljödata är integrerade i företagets årsredovisning som görs i enlighet med GRI:s, Global Reporting Initiative, högsta nivå för hållbarhetsredovisning.