
Efter att ha satsat fullt ut på emballage, breddar EQpack i Eskilstuna nu sin verksamhet och börjar erbjuda sina kunder förpackningstryck för första gången.
– Vi vill ha flera ben att stå på så att vi inte blir lika konjunkturkänsliga, säger vd:n Jan Oveby.
EQpack har i dag flera samarbetspartners och leverantörer och kan därför erbjuda väldigt många olika material för emballage, berättar vd:n Jan Oveby. Företaget har specialiserat sig inom förpackningslösningar för fordonsindustrin, men också för läkemedelsindustri, livsmedelsindustri och elektronik. Nu växer verksamheten med ett nytt ben – förpackningstryck.
– Inom fordonsindustrin arbetar man mycket med specialemballage. Det som händer nu är att många kunder börjar ställa krav om tryck på sina produkter, till exempel på lådor i kanalplast. I och med att vi koncentrerar oss mot fordonsindustrin så vill vi bredda vår verksamhet och ha flera ben att stå på så att vi inte blir lika konjunkturkänsliga.
EQpack köpte upp Pripac för 1,5 år sedan, och i affären ingick det ett företag i Hong Kong. Detta har öppnat upp för att få in ännu fler leverantörer av emballage, framför allt på konsumentsidan – ett område som EQpack nu vill nå.
– Vi är ett renodlat B2B-företag. Nu tar företaget steget hela vägen ut och blir mer inriktat på konsument. Det betyder en helt ny kundgrupp, men ger också möjlighet att erbjuda befintliga kunder tryck direkt på lådor, säger projektledaren Staffan Winberg.
Investerar i uv-printer
Konkret i verksamheten betyder detta att företaget har investerat och installerat en Swissqprint Oryx uv-printer från Nize Equipment.

– Bordet är utrustat med CMYK, light cyan, light magenta, vitt och lack samt boardoption, som gör att de kan producera skivor i max storlek 250 x 400 centimeter, berättar Lars Bomgren, Account manager på Nize Equipment som sålt maskinen.
Valet av Swissqprint är främst kvaliteten och det faktum att det är en Rolls Royce uv-printer, menar Jan Oveby och Staffan Winberg.
– Det är en robust maskin med hög kvalitet som vi tror att vi kan lita på till 100 procent, säger Jan Oveby och Staffan Winberg tillägger:
– Även programvaran är känd och säker och kommer med bra service.
Nischar sig mot mindre upplagor
Med nytillskottet i maskinparken ska EQpack kunna leverera till exempel logotyptryck för exponering i lagerhyllan och exklusivare konsumentförpackningar i mindre upplagor.
– Vi ser att de som investerar i tryck i dag gör det i stora volymer. Vi går in i en nisch där vi jobbar med mindre volymer. Vi kommer använda bordet för att göra prototyper och korta serier. Vill vi sedan köra större upplagor så kan vi göra det i Kina, berättar Jan Oveby.
– Med bordet så blir verksamheten komplett i prepack-delen. Vi kan printa och göra helt färdiga förpackningar i huset. Tidigare kunde vi skära och konstruera och numera även printa, avslutar Staffan Winberg.