Vi har tidigare berättat om problemen som många stora varumärkesägare har med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
Pakten tillkännagavs först 2020 och satte 2025 som mål. Den omfattade att definiera problematiska förpackningar, säkerställa att 100 procent av plastförpackningarna är återanvändbara, återvinningsbara och komposterbara, och att uppnå i genomsnitt 30 procent återvunnet innehåll eller ansvarsfullt framställt, biobaserat innehåll.
Dess undertecknare, inklusive stora företag som Coca-Cola, Nestle och Kraft Heinz. har nu till 2030 på sig att uppnå dessa mål, som beskrivs av US Plastics Pact som en ”evolution”.
Ett nytt mål fokuserar på utveckling av återanvändbara förpackningar, men utan specificerade nummer. Samtidigt är ”problematiska och onödiga föremål” inställda för eliminering senast 2026.
I slutet av 2022, det sista året för vilket data finns tillgängliga, låg deltagarnas siffror för att nå 100 procent återanvändbara, återvinningsbara och komposterbara förpackningar under 50 procent från en ursprunglig baslinje på 37 procent.
Roadmap 2.0 börjar den 1 januari 2026. Plastic Pacts verkställande direktör Emily Tipaldo sa till Wall Street Journal: ”Målen som sattes upp på 2025 års Roadmap-tidslinje var extremt ambitiösa. Jag vet inte att det ärligt talat fanns någon där ute som trodde att vi skulle träffa alla saker. Det handlar mer om att tända en eld under människor.”
US Plastics Pact fortsätter att fungera som en del av Ellen MacArthur Foundations Plastics Pact Network.
Packnews redaktion ställer sig frågan om inte alla uppsatta målsättningar är en form av ”greenwashing”, något som lugnar ner debatten och ger lite arbetsro. Intressant att notera att deltagarna i US Plastics Pact inte själva verkade tro att målåret 2025 möjligt att nå.