Tetra Pak lanserar förpackningar att ta i farten

PUBLICERAD: 5 april 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Tetra Prisma aseptic, 200 milliliter, är förpackningen riktad mot on-the-go marknaden.

Tetra Pak lanserar två mindre förpackningsstorlekar för att befästa sin position på den snabbväxande on-the-go- marknaden.

Tetra Pak ser en stor marknadspotential på mindre dryckesförpackningar för människor som vill kunna hälla i sig en yoghurt, mjölk, juice eller energidrink på stående fot eller i farten. Konsumtionen av förpackningar under 250 milliliter väntas öka med tio procent fram till år 2019 enligt Tetra Paks egna kalkyleringar. Därför väljer de nu att bygga vidare på företagets  framgångar med 33-centilitern Tetra Prisma Aseptic med DreamCapT. Nu kommer de i mindre storlekar – Tetra Prisma aseptic och  Edge med DreamCapT 26. Volymerna hamnar på 200 milliliter respektive 250 milliliter.

Tetra Prisma Aseptic 250 milliliter med DreamCap 26.

Chefen för Product Management & Commercial Operations inom Tetra Pak, Charles Brand:

– Våra kunder behöver förpackningslösningar som kan hjälpa dem fånga möjligheterna och maximera tillväxt. Att ta fram två nya förpackningar som ansluter sig till den mycket framgångsrika Tetra Prisma Aseptic 330 ml DreamCap är vår senaste svar för att hjälpa dem att utnyttja den enorma potentialen på on-the-go marknaden.

Tetra Pak skriver att 40 procent av de globala konsumenterna dricker och småäter on-the-go-produkter minst en gång i veckan.

 

Läs vidare

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x