Svidar om, klär sig i grön skrud

PUBLICERAD: 26 augusti 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Avisera Designtorget
I mars 2015 lanserade Designtorget en helt ny grafisk profil. Kända för att vara ett företag som uppmuntrar kreativitet, nyfikenhet och framåtanda presenterar de ett nytt spännande butikskoncept.

För Designtorget är den nya logotypen och grafiska profilen en start på något nytt i företagets historia. Som Designtorgets samarbetspartner och leverantör är Avisera stolta över att vara en del av denna nya era.
I enlighet med den nya grafiska profilen och med ledordet hållbarhet har Avisera tagit fram ett komplett förpackningskoncept innehållande allt från bärkassar, presentpapper och etiketter, till trycksaker och packtejp.

Miljömedvetenheten genomsyrar Designtorgets val av butiksemballage. På undersidan av de nya papperskassarna hittar Designtorgets kunder informationen ”The earth is our biggest friend. This bag is produced in Europe and our distribution partner, Avisera, makes sure we use FSC-certified and environmentally friendly materials for the benefit of our lovely customers – Take care!”

Som en del av Designtorgets identitet och varumärke, ska produkterna som säljs i butikerna vara av hög kvalitet och hållbara ur ett produktionsperspektiv. Hållbara, gröna lösningar av god kvalitet är något som Avisera håller extra varmt om hjärtat.

Avisera har levererat förpackningslösningar till framgångsrika företag och organisationer under 20 år. I sortimentet finns allt från bärkassar, påsar, butiksemballage, förpackningar, e-handelsemballage och etiketter till packtejp, och pärmar. Avisera står för trygghet, exakta leveranser och hög kvalitet till rätt pris.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x
Tetra Pak testar förslutningar av papper

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx
Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x
Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning