Swedish Design Memo från Svenska Memo hyllar 175 år av Svensk Form och svensk formgivning. Fredrika Berghult, formgivaren bakom spelet och grundaren av företaget, berättar om utvecklingen, lokal design och lokal produktion.
Vi träffar Fredrika Berghult på Sankt Paulsgatan i Stockholm i början av maj 2021 inför utställningen på den digitala förpackningsmässan Packnorth, 10–12 maj. Högst upp i huset, där Svenska Memo har sin studio.
På det vita bordet i köket (in till höger från ytterdörren) står flera exemplar av den blå, kvadratiska förpackningen till Swedish Design Memo, uppställda i olika stadier av uppackning.
Koncept med form och spelmekanik tar Fredrika Berghult fram själv. Därefter bjuder hon in till samarbeten och tar in kompetens som kan hjälpa henne att lyfta produktionen ett steg till.
Till exempel illustratören Maja Larsson, som utvecklade en grundidé från Fredrika Berghult, om att använda en form som hämtar inspiration från den italienska animatören Osvaldo Cavandoli och hans tecknade serie, Linus på linjen (1969).
Det blev till slut den linje som tecknar siluetter av objekt ur spelet på förpackningens olika delar och grafisk knyter delarna till varandra.
Fredrika Berghult drar ut de två lådorna ur kuben som håller ihop hela förpackningen.
De kompakta yttermåtten på 135x135x135 millimeter är en del i formen som blinkar mot compact living. Urstansade cirklar och halvcirklar agerar grepp. De blir också en taktil fingervisning för hur du kan öppna delarna i förpackningen. Den ena lådan är formad som en stol. Där ryms bland annat spelbrickorna som bildar par mellan totalt 48 formgivares arbeten.
– Det blir 96 spelbrickor. Ett stort spel. För barn går spelet att dela upp och plocka ut kanske 12 motiv, förklarar hon och fortsätter;
– Hela idén bakom mina spel är att skapa ett samtal mellan generationerna, med ämnen som äldre kan vara intresserade av. Och barn älskar memory. Jag tycker spelet skulle komma in i skolorna, för att prata om design, hantverk och tillverkning.
Design i olika former
Hon nämner också att ett sånt här spel kan visa barn att det faktiskt går att jobba med design i olika former.
På baksidan av varje spelbricka finner vi designern Tom Hedqvists mönster Zibidie (2005, © Inter IkeaSystems B.V. 2015). Framsidan har motiv från respektive formgivares arbete. Även där finns Tom Hedqvist med, med sina ränder för Arlas mjölkförpackningar.
Urvalet av formgivare har redaktionen gjort baserat på bland annat historiska utställningar inom design och form. Men det ska också visa en bra spridning mellan alla olika områden, som textil, keramik, möbler, grafisk form och så vidare.
I spelbrickorna har Fredrika Berghult använt kartongen Holmen Iggesunds Invercote G Duo. Den har trippelbestrykta trycksidor både bak-. och fram, vilket ger samma bild- och ytkvalitet på båda sidorna.
Tryck på båda sidor
Tack vare att Realtryck i Hägersten kunde trycka på bägge sidorna samtidigt, sparade de mycket tid i produktionen.
Med spelets delar ligger också en bok på strax över 60 sidor.
Den fungerar som både som facit i quiz-spelet och som uppslagsverk för de medverkande formgivarna och deras arbeten. Plus några ytterligare, som har lånat ut mönster till olika delar av spelet – bland andra andra designern Ingela Håkanssons mönstret Sticks (2007, © Inter IkeaSystems B.V. 2015) och Josef Frank, med mönstret Vegetable Tree (1943–1945).
Condor kartong, granne med Realtryck, som tryckte spelbrickorna, har tillverkat de nödvändiga stansarna för hela produktionen. De lade även på det soft touch laminat som ger omslaget på boken och några andra delar i spelet dess sammetslena och matta yta.
Som kontrast till bokens soft touch laminerade omslag valde Fredrika Berghult något helt annat till inlagan i boken och spelplanerna – papperet Holmen TRND från Braviken pappersbruk.
80 grams ytvikt
Då vi stryker handen över en sida i boken påminner taktiliteten om ett papper i en dagstidning. Den lite gråaktiga, matta ytan ger också ett visuellt intryck som drar åt det hållet. Men volymen stämmer inte.
Fredrika Berghult förklarar då att den höga bulken lyfter volymen och ger ett intryck av minst 120 gram i ytvikt, i stället för den faktiska ytvikten på 80 gram.
Norrmalmstryckeriet utanför Stockholm tryckte inlaga och spelplan. De limmade också inlaga mot omslag och falsade spelplanerna så att de skulle gå att vika ner till brickornas format på 6×6 centimeter.
Då vi undrar hur Fredrika Berghult hanterat upphovsrätten med så många inblandade, blir det korta svaret;
– Jag har frågat alla.
Arbetar på digital version
Fredrika Berghult berättar vidare att hon inte gett sig innan hon har fått svar från antingen producenter eller formgivare. I de fall formgivaren inte lever längre, har hon kontaktat anhöriga för tillstånd att använda material.
Svenska Memo jobbar nu på en digital version i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan.
Vi lämnar lägenheten (eller ska vi säga spelfabriken?) med ett exemplar av Swedish Design Memo. Inköpspris. Men ändå egna pengar (jag insisterade).
Med cykelhjälmen i handen kliver jag in i hissen för att åka ner till gatuplan. Ser fram emot att leta form och design bland brickorna i spelet. Och quizet verkar spännande.
Men kanske fler än jag som dras nästan mest mot boken – med texter av bland andra Kerstin Wickman, tidigare professor på Konstfack och Mats Widbom, vd på Svensk Form.
Fotnot: Vill du höra mer om papper, kartong, formgivning och det digitala spelet? Då har du möjlighet att lyssna på Svenska Memo och Fredrika Berghult, med gäster på den digitala mässan Packnorth, 10–12 maj. Du hittar dem i kanal 1, klockan 13. Samma tid alla dagar. Gratis registrering.
Text: Lamin Kivelä