Svenska vinnare i Worldstar

PUBLICERAD: 16 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.

DS Smiths konstruktion av en lampförpackning fick ett erkännande av Worldstar-juryn. Foto: Pressbild

Förpackningstillverkaren DS Smith Sverige utmärkte sig i klassen E-Commerce i Worldstar Awards 2023. Företaget fick pris för sin egenutvecklade e-handelsförpackning till det svenska lampvarumärket Pholc. Förpackningslösningen är framtagen för en ömtålig och känslig klotformad lampa, 60 centimeter i diameter. Kunden ville ha en väl utformad fiberbaserad lösning som återspeglade lampan inuti. Enligt DS Smith är förpackningen primärt utformad för att ge produkten en skonsam miljö och resa vid transporter inom Europa.

Stapelbar transportförpackning för litiumjonbatterier. Foto: Pressbild
Förpackning till batterier

Nefab fick i övrigt-kategorin pris för sitt förpackningsmaterial FiberFlute och förpackningslösningen EdgePak Straw. Det pappersbaserade materialet FiberFlute framhålls som ett smart och hållbart förpackningsmaterial som kan ersätta PE och andra skumplaster inom olika industrisegment, till elektronik och annan avancerad teknik. Nefabs fiberbaserade och återvinningsbara EdgePak Straw är en monomateriallösning framtagen för att paketera och envägstransportera litiumjonbatterier (LiB).

Stapelbar lösning

Enligt Nefab minskar lösningen förpackningens miljöpåverkan och de totala kostnaderna för leveranskedjan samtidigt som den är godkänd för farligt gods. Den stapelbara förpackningen vars design gör det möjligt att stapla 1+3 med över 350 kg per låda kan även användas för att förpacka andra produkter än batterier som måste transporteras i utmanande försörjningskedjor.

En robust wellförpackning för Volvos turboladdare. Foto: Pressbild
Förpackning till Volvo

I kategorin Transit prisades svenska Apaks samarbete med Mondi Ansbach. Tillsammans har de hjälpt Volvo att ta fram en stark wellförpackning som kan transportera fyra känsliga, men tunga, turboladdare. Liknande komponenter skickas vanligen i en solid plastinredning. Inredet är producerat i BCB-wellpapp. Den kompakta konstruktionen men som ändå har en tunn profil vilket gör att materialet ändå kan dubbelvikas. De fyra turboladdarna placeras på olika sätt i en skräddarsydd interiör och svävar fritt i konstruktionen så att de inte utsätts för stötar och tryck. Designen är också anpassad för att fungera med Volvos lyftverktyg.

Totalt utsåg World Packaging Organization 228 vinnare i årets förpackningstävling.

 

Läs vidare

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland